Födelsedagsfika på Taxinge slott

Foto: Sofie

Idag har vi firat mormors födelsedag med födelsedagsfika på Taxinge slott, även kallat kakslottet. Vi har fikat på Taxinge till och från i flera år och firat flera högtider där. Men idag blev jag lite besviken på dem. Som de flesta av er vet är jag vegetarian, mer bestämt lakto-ovo-vegetarian vilket betyder att jag äter mejeriprodukter och ägg men inte ost som är ystad med löpe då det är hackad kalvmage. Då jag inte hade ätit frukost täntke jag bestämma en smörgås på Taxinge men det fanns inget vegetariskt på menyn. Jag tänkte att det ändå inte borde vara något problem att få en smörgås med lite smör på och så grönsaker. När vi kom fram till kassan förklarade jag för tjejen i kassan att jag var vegetarian och jag frågade om det fanns något vegetariskt. Hon svarade att det gick att exempelvis ta bort skinkan på en ost- och skinksmörgås och jag svarade henne att jag inte äter ost. Sen frågade jag om jag kunde få, just, en smörgås med smör och grönsaker. Hon svarade att hon skulle fråga köket och kom tillbaka en stund senare. Svaret var att det fanns en vegetarisk smörgås på menyn, en med fetaost och grönsaker. Jag svarade henne igen att jag inte äter ost och berättade varför. Tjejen bara stirrade på mig och svarade att hon inte visste då. Så, trots att Taxinge gör alla smörgåsar på beställning och tar bra betalt kunde dem inte skaka fram en vegetarisk smörgås. Jag tycker att det är dåligt…

Istället blev det en bulle och en kaka för min del och visst smakade det bra men jag hade både velat ha och behövt en smörgås.

 

1 kommentar (+lägga till din?)

  1. Annika
    Aug 04, 2011 @ 07:44:57

    jag håller med dig, alla smörgåsar görs på beställning så det hade ju bara varit för henne o tala om vad du ville ha till köket och de skulle fixa det och inte krångla till det med att säga vi har ju det och det

    Gilla

    Svara

Kommentera

