DVD: The Rite

The Rite är inspirerad av verkligan händelser. Det är en thriller som handlar om Michael, en katolsk präststudent som väljer att hoppa av i sista stund då han tvivlar på sin tro. Skolan är inte villiga att släppa honom och hotar med att kräva tillbaka pengarna för utbildningen. Deras förslag är istället att Michael åker till Vatikanen för att studera exorcism. Michael åker men är skeptisk till utbildningen och blir därför ombed att besöka fader Lucas (Anthony Hopkins). Vid sitt första besök hos fader Lucas får han bevittna sin första exorcism, Michael fortsätter att förneka att djävulen finns och försöker hitta logiska och medicinska förklaringar till det han sätt. Däremot kan han inte sluta träffa fader Lucas och därmed får han bevittna den ena exorcismen efter den andra. Till slut början han själv höra och se konstiga saker. Kulmen kommer när Michael får veta att hans pappa har dött hemma i USA. Sedan blir det ett enda virr var av fantasier och verklighet. Filmen tar en vändning som är både väntad och oväntad…

Jag var lite orolig för att se den då jag inte är förtjust i skrämmande filmer, speciellt inte då jag bor själv. Men jag tyckte att filmen verkade intressant så jag hyrde den och såg den igår kväll. Dock ganska tidigt. Filmen började bra och fångade mitt intresse. Det är alltid kul att se filmer om katoliscismen och Vatikanen. Jag tyckte om Michael som karaktär, speciellt att han ifrågasatte och försökte hitta alternativa svar. Men sen flippade filmen ur och slutet var nästan löjligt, väntat på något sätt men ändå löjligt. Det var som om katolska kyrkan fick som den ville, det var som om hela berättelsen var till för att manipulera Michael. Än mer skrämmande blir det när det i slutet står att Michael jobbat med exorcism utanför Chicago idag. *suck* Att kaolska kyrkan aldrig ger sig, hur länge ska dem få fortsätta att lura folk?!

3 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Annika
    Jul 17, 2011 @ 10:21:34

    med andra ord en katolsk reklamfilm?

    Gilla

    Svara

  2. japetus
    Aug 08, 2011 @ 22:35:42

    Jag har varit väldigt nyfiken på den här filmen, men efter att ha läst din recension förstår jag att det inte verkar vara nån större mening att se den, tyvärr. Det här verkar vara något de kunde ha gjort något mer av…

    Gilla

    Svara

Kommentera

