Recept: Rädistzatziki

För några dagar sedan köpte jag en stor påse rädisor billigt på MatDax i Högdalen. I flera dagar har jag haft rädisa i mina sallader men nu kände jag för att prova något nytt. Samtidigt har jag en hink turkisk yoghurt hemma som inte riktigt går att äta. Jag brukar äta den med flytande honung, frön och torkad ananas. Men det smakar mest surt, jag köpte en annan sort denna gång. Så jag kom på den briljanta idén att göra rädistzatziki, jag som inte ens gjort vanlig tzatziki tidigare.

Jag slog upp ett recept på vanlig tzatziki på nätet och utgick från det. Ungefär så här blev det:

2,5 dl turkisk yoghurt
rädisor efter smak
salt
2 vitlöksklyftor
en skvätt olivolja

Jag började med att låta yoghurten rinna av i ett kaffefilter (inköpt för detta tillfälle då jag inte dricker kaffe). Samtidigt rev jag rädisorna grovt och lät dem stå och dra tillsammans med ganska mycket salt. Efter ungefär en timme kramade jag ur rädisorna i ett durkslag. Sedan blandade jag yoghurt, finriven vitlök och olivolja. Till sist rörde jag ner rädisorna och sen ställde jag in tzatzikin i kylen en stund.

Rädistzazikin avnjöts sedan med en grönsaksbiff och klyftpotatis som var stekt med rödlök och vitlök. Suveränt!

1 kommentar (+lägga till din?)

  1. Annika
    Jul 08, 2011 @ 09:39:06

    tycker det låter spännande med rädisor ist för gurka

    Gilla

    Svara

Kommentera

