Tips: Gunnarsons saffransglass

Sommaren är här och det betyder glass, i alla fall för mig. Men sedan jag blev vegetarian (jag äter ägg och mejeriprodukter) har det varit svårt att hitta glass. Anledningen är att tillverkarna stoppar  i vassle i glassen och vassle är inte ok. För er som inte vet är vassle en biprodukt från osttillverkningen i vilken man använder löpe som är kalvmage. Med andra ord äter jag inte vassle eller produkter tillverkade med animaliskt löpe. Däremot behövs inte vassle i glass så om man letar kan man hitta ”ren” glass. Jag blir lika glad varje gång, speciellt då jag anser att vi stoppar i för mycket skit i vår mat.

Häromkvällen var jag ute och gick och blev sugen på glass. Jag var på söder och började fundera på om det fanns någon vettig stans att köpa glass. Då kom jag att tänka på Gunnarsons och promenderade dit. I dörren möttes jag av en skylt som säger ”Inga tillsatser i vår glass”.  Det gjorde mig glad. Jag kan inte komma ihåg att jag provat deras glass innan men den var verkligen god. Det blev en kula vanilj och en kula saffran. Saffransglassen var en riktigt höjdare. Gillar du saffran är den att rekomendera.

1 kommentar (+lägga till din?)

  1. Annika
    Jun 11, 2011 @ 23:11:23

    det gäller att samla på alla bra ställen som tillverkar produkter även för dem som bryr sig vad de stoppar i magen

    Gilla

    Svara

Kommentera

