Bok: Övertalning av Jane Austen

Jag är förtjust i Jane Austens böcker och filmatiseringarna av hennes böcker. Det har varit ett nöje att läsa hennes böcker och jag såg fram emot att läsa Övertalning. Men vilken besvikelse. Visst märks det att det är en roman skriven av Jane Austen men det är inte alls samma sak som Förnuft och känsla eller Stolthet och fördom. Övertalning är seg, dyster och ganska tråkig. Den kommer aldrig till skott och sen är den över. Jag blev besviken redan från början men valde att läsa klart den, det har tagit lång tid kan jag säga.

Boken handlar om Anne Elliot, hon är yngsta dottern till en adelsman som livet ett lite för utsvävat liv. Det medför att familjen måste hyra ut familjegodset och flytta till Bath. Anne slussas runt mellan olika släktingar och träffar då på sin tonårskärlek. Hon inser med tiden att hon fortfarande älskar honom men tror inte att det är möjligt att han älskar henne. Inte efter hur hennes familj behandlade honom för snart 10 år sen. Men det visar sig att ödet har andra planer för Anne och allt är inte som det ser ut att vara. Självklart får hon sin kärlek i slutet.

Fördelen är att det är en kärlekshistoria vilket gör att jag ändå ville veta hur det skulle gå. Fast å andra sidan visste jag det redan, alla Jane Austen romaner slutar lyckligt eller åtminstone till favör för huvudrollsinnehavaren.

Nä, vill du läsa Jane Austen så rekommenderar jag någon av hennes andra.

Kommentera

