Bok: Matilda av Roald Dahl

När jag var på loppis förra helgen hittade jag Roald Dahls bok Matilda. Eftersom det är en titel på min boklista köpte jag den. Jag började läsa den i förra veckan och läste ut den i dag. Å vilken bok, helt underbar.

Boken handlar om Matilda, en liten flicka på 5 år som lär sig läsa eftersom hon har tråkigt hemma på dagarna. Hennes mamma är mer intresserad av att åka och spela bingo än av att ta hand om Matilda. Så en dag promenerar Matilda till biblioteket och börjar läsa. Hon börjar med barnböcker och går snabbt över till vuxenböcker. Hon slukar den ena klassiskern efter den andra. När Matilda sedan börjar skolan har hon en lärarinna som snabbt inser Matildas potential och därför uppmuntrar henne. Matildas föräldrar däremot struntar fortfarande i henne, trots att hennes lärarinna försöker berätta för dem om Matildas intelligens. Inget får hem. Det slutar med att Matilda får flytta hem till sin lärarinna eftersom familjen måste fly landet pga pappans skumma bilaffärer.

Det är en söt berättelse om en flicka som på många sätt lever under tragiska förhållanden. Men det löser sig hela tiden till det bättre och Matilda får det liv hon förtjänar.

Kommentera

