Vassle är som löpe – animaliskt

När jag fick veta att löpe var animaliskt om det inte står annat i innehållsföreteckningen började jag leta efter alternativ till ost på frukostmackan. Jag läste mig till att messmör inte innehåller löpe men däremot vassle (av mjölk). Så jag tänkte att messmör är ok för mig som lakto-ovo-vegetarian. Häromdagen visade det sig att jag hade fel.

Vassle är en biprodukt från osttillverkning och vid osttillverkning använder man löpe, med andra ord blir även vassle animaliskt om man har använt sig av animaliskt löpe. Så nu har jag mailat Fjällbrynt för att se om det går att få reda på om deras vassle kommer från animaliskt löpe eller inte.

Anledningen till att jag är så petig med animaliska tillsatser är att jag har slutat äta kött, fisk och fågel av etiska skäl. Det betyder att jag inte vill stödja köttindustrin på något plan. Hur du väljer att göra är helt upp till dig. Äter du vegetariskt av hälsoskäl kanske du inte är lika petig. Det man däremot ska tänka på är att om industrin kan sälja kalvmage för tillverkning av löpe kan de även sälja kalvköttet. Med andra ord, vill du ändra på köttindustrin måste du sluta köpa alla produkter med animaliska tillsatser.

4 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Annika
    Jan 31, 2011 @ 07:03:58

    ja det gäller att ta ställning hela vägen ut, man kan ju inte vara vegeterian på halvtid så att säga 🙂

    Gilla

    Svara

  2. Trackback: joann.se/sofie » Svar angående Fjällbrynts messmör
  3. Veronica
    Sep 15, 2011 @ 15:38:22

    Fick du något svar från Fjällbrynt om de använder vassle med löpe?
    Mvh, Veronica

    Gilla

    Svara

    • Sofie
      Sep 15, 2011 @ 15:41:57

      Jupp, jag fick svar från Fjättbrynt. Ett otrevligt sådant dessutom. Jag skrev tom ett nytt blogginlägg om det 🙂

      Gilla

      Svara

Kommentera

