Kärlekens mässa i Storkyrkan

Som avslutning på Pride hålls Kärlekens mässa i Storkyrkan. Arrangörerna är EKHO Stockholm och Stockholms domkyrkoförsamling. Jag var på plats mellan 17:35 och 17:40 och då var redan Storkyrkan halvfull, jag letade mig fram till en någorlunda bra plats. Det är svårt att se både altaret och Predikstolen om man inte sitter långt fram i mittgången men där var det redan fullt. När jag väl satt mig fick jag höra från en kvinna bakom mig att endast 25 procent av platserna i Storkyrkan ser altaret. Helt förståligt med tanke på alla pelare.

Strax innan 18 började mässan med lite välkomstord. Sen ringde klockorna och mässan började på riktigt. Det var en innerlig mässa som kom från hjärtat. Predikade gjorde Stockholms biskop och hon talade om evangeliets budskap, om hur jag är jag och du är du och på det sättet möts vi. Det var på något sätt väldigt enkla ord som samtidigt har en djupare innebörd. Det fick mig att tänka till, framförallt på hur svårt vi har för att acceptera människor för vilka dem är. Jag är ju jag och du är du och den enda som kan ändra något är jag och den enda jag kan ändra på är mig själv. Så varför försöka ändra andra, varför dömma andra och varför utesluta andra?

Om du vill lyssna på predikan kan du göra det på QX hemsida, biskop Eva Brunne pridepredikade.

Det som berörde mig mest under mässan var själva nattvarden då man samtidigt kunde tända ljus, få förbön eller välsignelse. Både förbönen och välsignelsen kunde man få enskilt eller i par. Att se dessa samkönade par välsignas av flera präster mitt i Storkyrkan var otroligt. Inte bara att se hur berörda paren blev utan även prästerna. Det gjorde att även jag fick en tår i ögat och kände andens närhet.

Gång på gång häpnas jag över hur innerliga och äkta dessa ”annorlunda” mässor är. Hur närvarande anden är men också de människor som går det. Söndagens högmässa i alla sin ära men en mässa som den i dag går inte av för hackor.

1 kommentar (+lägga till din?)

  1. Joanna
    Aug 02, 2010 @ 12:25:49

    Det låter vackert, önskar att jag kunde upplevt det med egna ögon! ❤

    Puss, Joanna

    Gilla

    Svara

Kommentera

