Dag 23: Mer bikt och själavård

Den här dagen av gruppraktiken har varit lite underlig. Vi började sedvanligt med morgonbön men denna gång utomhus då vaktmästaren bonade golvet i kyrkan. Sedan tog vi vid där vi slutade igår, med andra ord fortsatte vi att samtala kring bikt och själavård. Min handledare repeteraden en del av det som sades igår och sedan delades vi upp i två grupper. Varje grupp fick två ”vanliga” själavårdscase att diskutera. Jag och min medpraktikant fick dessa två case:

– En person som ofta går i gudstjänsten och en dag kommer fram till dig (som präst) och säger att han/hon tappat sin tro och önskar prata med dig.
– En person kommer in på ditt rum och säger att han/hon är kär i dig (som präst).

I det första fallet tänkte vi oss att man frågar personen hur denne tror och vad som förändrats samt om det hänt något speciellt i livet på sistone. Sedan tänkte vi oss att det handlar om att försäkra personen att det varken är farlig eller ovanligt att tappa sin tro och försöka hjälpa personen tillbaka.

När det gäller det andra caset tyckte vi det var knepigare. För mig handlar det nog om att fråga personen om dess känslor och sen berätta att den person han/hon blivit kär i inte är jag utan mitt prästjag, mitt professionella jag. Sedan handlar det om att klargöra att det inte går att ha en fortsatt själavårdskontakt. Men jag tror att det kommer vara svårt första gången det händer, OM det händer.

Sedan var det dags för lunch och hela praktikgruppen med handledare var hembjuda till ett par församlingsmedlemmar på lunch. Vi promenerade hem till dem tillsammans och åt lunch och drack kaffe. Det var en trevlig stund och ett välkommet avbrott.

Efter församlingsbesöket (lunchen) samtalde vi kort om våra tankar kring församlingsbesök. Sedan introducerad vår handledare vår slutliga uppgift, att fundera över oss själva som präster. Uppgiften kan kallas ”Jag som präst”. Vi ska med andra ord använda praktikens olika moment och fundera på dem och oss själva ur ett fågelperspektiv. Resultatet ska blir en reflektion kring mig själv som präst. Personligen har jag redan funderat en hel del på detta och vet både mina svagheter och styrkor men även vad jag ser fram emot och vad jag fasar med att vara präst.

Kommentera

