Dagsbehovet av protein

Sen jag gick över till vegetarisk kost har jag funderat en del på det där med protein. Speciellt om jag får i mig tillräckligt med protein. Jag satt och gogglade lite på dagsbehovet av protein och hittade riktigt bra och intressant information på www.vegan.se. Det mest intressanta är att vi behöver inte mer än 0,8 gr protein per kilo kroppsvikt. Vilket betyder att dagsbehovet är ungefär 45-55 gr/dag. Suveränt! Det betyder att jag utan problem får i mig tillräckligt med protein så länge jag äter varierat.

http://www.vegan.se/naringslara.htm står det: Proteiner (äggviteämnen) är byggstenar i vår kropp. Protein behövs för uppbyggnad och underhåll av kroppens vävnader. Protein är uppbyggt av 20 aminosyror varav 8 som inte kan bildas av kroppen själv, utan måste tillföras genom kosten. De kallas därför essentiella (livsnödvändiga), aminosyror (tryptofan, fenylalanin, lycin, treonin, valin, metionin, leucin, isoleucin – för spädbarn räknas också histidin). Det finns inga vetenskapliga bevis för att animaliskt protein är nödvändigt i kosten, vetenskapen erkänner numera att växtproteinet är minst lika värdefullt, t.ex är proteinet i soja fullvärdigt. Man kan även få fullvärdigt protein genom att t.ex kombinera olika baljväxter och grönsaker. Tvärtom mot vad som tidigare sagts skulle de flesta av oss må bättre av att dra ner på proteinintaget, normvärdet har under de senaste åren sänkts betydligt.

Symptom på proteinbrist kan t.ex vara trötthet, avmagring, täta infektioner, håravfall, trasiga naglar. Senare tids forskning har visat att ett för högt protein intag leder till urkalkat skelett!

Dagsbehov är ca. 45-55 gr/dag (0.8 gr/kilo kroppsvikt)

Vidare har de listat olika livsmedel som innehåller vegetabiliskt protein, dessa är:
Baljväxter: Linser, bönor, ärtor, kikärtor, sojabönor, sojamjölk, tofu.
Säd: Mjöl & bröd, kli, havreflingor, gröt, ris, pasta, müsli, hirs.
Nötter & frön: Solrosfrö, sesamfrö, mandel, jordnötter, hasselnötter.
Gröna bladgrönsaker: Nässlor, mangold, persilja, grönkål, broccoli.
Rotfrukter: Potatis har ett bra proteininehåll, men i små mängder.

1 kommentar (+lägga till din?)

  1. Charlotte
    Maj 07, 2010 @ 14:33:18

    Vad duktig du är som äter vegetariskt. Jag försöker äta mer och mer vegetariskt men har bara helt lyckats sluta med rött kött.

    Skönt att dagsbehovet av protein uppfylls av bara ca 50 gram/dag!

    Gilla

    Svara

Kommentera

