Datorn – tänk vilka problem den kan orsaka

Jag vill nästa påstå att jag har ett förhållande med min dator. Den står på större delen av dagen och jag läser mail regelbundet, kollar av vad som händer på Facebook, publicerar inlägg och kommentarer i forumen på mina kurser och laddar ner arbetsuppgifter inför dem fysiska träffarna i Vadstena. Jag googlar information, letar telefonnummer och kollar TV-tablån. Dessutom använder jag en hel del av de andra programen, som Word för att skriva uppsatser, PM och då och då brev, jag har min budget i Excel och jag redigerar foton för att bland annat publicera här på min blogg. Kort sagt använder jag datorn dagligen till mycket. Däremot är jag inte speciellt intresserad av hur min dator fungerar, de tekniska bitar. Jag vill bara att den ska fungera men tyvärr händer det ju saker även med datorn. Då är jag glad att min sambo är tekniskt intresserad och oftast kan lösa problemet.

I söndags fick jag ett mail från min mormor där det stod att det var kris och det var just hennes dator som inte fungerade. Den hade stängt av sig när hon spelade ett spel och nu fungerade inte ljudet. Jag trodde inte att det var något direkt fel på datorn, hon hade precis fått en nyare som var iordningfixad. Men för henne var det kris. Att datorn dessutom fortsatte att krångla, att ljudet inte komtillbaka och att skärmen till slut dog gjorde inte saken bättre. Igår var vi hemma hos henne och tittade till datorn, mycket riktigt. Det var inte direkt något fel, av någon anledningen (troligtvis hennes spel) hade drivrutinerna till ljudet försvunnit och efter att vi laddat ner nya så var problemet ur världen. Skärmen i sin tur hade tagit stryk i det strömavbrott som hade varit under natten, egentligen ingen konstighet heller. Men förstår man inte vad som händer med datorn, sin kära dator blir det just kris.

Nu håller vi alla tummar för att våra kära datorer inte krånglar, inte på ett bra tag i alla fall 🙂

Fick ett nytt samtal av mormor i förmiddags om att hon fått en ny skärm men att ljudet än en gång är borta *suck* Att det aldrig ska fungera…

Ytterligare ny information, mormor fick hjälp av någon med att plugga in den nya skärmen. Efter det fungerade inte ljudet. Man kan ju undra vad personen gjorde egentligen?! Tur att jag har en snäll sambo som åker ut på sin lediga söndag för att försöka lösa ett problem som vi redan hade löst.

5 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Charlotte
    Mar 04, 2010 @ 13:50:16

    Vad skönt att ni kunde fixa problemet i alla fall. Det är otroligt knäckande när datorn börjar krångla, speciellt – som du skriver – som man har så mycket i sin dator att man är helt beroende av den…

    Gilla

    Svara

    • Sofie
      Mar 04, 2010 @ 15:54:56

      Jo, vi trodde att problemet var löst. Varför den krånglar nu är ett stort frågetecken. Allt var ok med datorn igår kväll och nu har mormor en ny skärm som installerades av någon kille och allt började krångla. Ja, ja. Vi får se vad som händer framåt helgen. Nu tar jobb och skola upp tiden ett par dagar.

      Gilla

      Svara

  2. Margaretha
    Mar 04, 2010 @ 15:00:51

    Hörde av din mormor att det har slutat fungera igen. Samma fel …

    Bara börja om från början.

    Gilla

    Svara

  3. Annika
    Mar 04, 2010 @ 17:46:21

    men alla har inte tillgång till någon som kan hjälpa till utan måste ta den till reparatören för dyra pengar

    Gilla

    Svara

  4. Margaretha
    Mar 05, 2010 @ 12:58:21

    Just därför vore det toppen om det kunde bli en hushållsnära tjänst.

    Gilla

    Svara

Kommentera

