Om att planera – att ha almanacka

Ända sedan jag började skolan har jag ägt en almanacka och flittigt använt den som hjälp att komma ihåg saker. Det har varit allt från födelsedagar, namnsdagar och läxor till föresläsningar, möten, läkarbesök och andra aktiviteter. Nu mer än någonsin är jag beroende av min almanacka. Det är tur att jag pluggar på distans när jag har heltidsstudier på universitetet samtidigt som jag läser Svenska Kyrkans grundkurs på halvfart i Vadstena. Utöver det är jag med i en samtalsgrupp i kyrkan där vi läser Jonas Gardells bok Om Gud, vi träffas varannan tisdagkväll. Sen har min samtalsgrupp för Pastorala ramen startat och vi träffas cirka en gång i månaden. Jag är engagerad i en del andra mindre projekt i kyrkan också. Sen är det ju det där med pengar också vilket har lett till att jag jobbar extra i min församling, jag hjälper husmor och vaktmästarna vid behov. Vilket ändå blir några timmar i veckan.

Som du säkert förstår är det viktigt för mig att ha min almanacka, att kunna planera mitt liv. Det är kanske inte alltid så roligt att leva med en almanacka men å andra sidan gör det mig inte så mycket. Jag ser oftast till att ha en eller ett par tomma dagar i veckan då jag kan vara hemma och ”bara” plugga. Det är även viktigt att ha tid till sambo, familj och vänner och jag tycker att jag hinner med det också. Sen kanske jag inte alltid har tid just denna vecka men det är det inte många av mina vänner som har. Det som däremot stället till problem är att min sambo inte är vidare förtjust i att planera saker, han lever hellre från dag till dag och det är svårt när man har så fullt upp som jag har. Han lever med andra ord inte med en almanacka som jag.

3 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Annika
    Feb 20, 2010 @ 08:53:09

    jag har också alltid haft almanacka sen jag gick på högstadiet
    och efter att jag har haft utmattningsdepression skulle jag inte klara mig utan almanacka eftersom jag inte längre kan hålla saker i huvudet, så almanackan är idag min extrahjärna
    men jag har också märkt att många män inte har almanacka utan förlitar sig på att komma ihåg eller att andra ska göra det åt dem

    Gilla

    Svara

  2. Margaretha
    Feb 20, 2010 @ 11:47:38

    Vi som ”rår vår egen tid” d v s är pensionärer, även vi har fyllda kalendrar. Nu har vi tid att göra alla möjliga roliga saker på dagarna. Så kalendern är, om inte lika fylld som när vi arbetade, ändå relativt välmatad.
    Enda skillnaden är att vi bestämmer helt och hållet själva! Det är en underbar känsla.

    Gilla

    Svara

  3. Charlotte
    Feb 20, 2010 @ 16:38:35

    Ja jag säger som Annika… almanackan är min extrahjärna. Utan den fungerar INGENTING. Jag har en femdelad almanacka så att jag kan spalta upp vad både jag och barnen ska göra. Men ibland blir det kaos ändå, jag har gått till tandläkaren och tagit med mig fel barn och sånt ibland!

    Gilla

    Svara

Kommentera

