Hur länge kan man ha kött i frysen?

Häromdagen insåg jag att den bit entrecote vi har i frysen hade legat sen augusti 2008. Entrecoten har alltså legat i frysen i 17 månader, jag började fundera på om det fortfarande går att äta köttet. Jag googlar och finner att kött kan ligga i frysen i 2-6 månader beroende på vad det är för kött. Vårt kött hade legat i 17 månader så det kändes som om jag helt enkelt borde kasta köttet. För att vara på den säkra sidan frågade jag mamma hur länge man kunde ha kött i frysen och berättade om den här biten entrecote. Hon menade på att det kan gå att äta den men det kan också vara så att den är dålig. Jag struntade i att kasta köttet och lät det hela vara. Idag kom jag på köttbiten igen då vi pratade om mat till imorgon, lördag. Så jag tog fram köttet och insåg ganska snabbt att det var helt mögligt. Nu har vi med andra ord slängt köttet, det är egentligen synd på en så fin bit kött. Sambon hade köpt gårdskött på väg hem från jobb i Oskarshamn. Men, men så går det ibland. Det enda tråkiga är att jag sitter här och mår illa efter åsynen av en bit fryst och mögligt kött.

6 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Annika
    Jan 29, 2010 @ 19:05:52

    urk vad äckligt

    Gilla

    Svara

  2. Charlotte
    Jan 30, 2010 @ 07:21:34

    Men hjälp! Då måste jag kika ner i min frysbox… Vi har gamla älgar och råddjur som legat bra länge där. Jag trodde de var ”skyddade” av nedfrysningen!

    Gilla

    Svara

  3. Margaretha
    Jan 30, 2010 @ 11:21:00

    Det låter lite konstigt faktiskt. Vi har alltid haft vårt älgkött i frysen ganska länge och har aldrig varit med om det här.
    Möjligen kan det torka ut och bli lite svårt att få mört igen.
    Men, självklart, man blir lite stressad av att läsa det här, ska genast börja kika hur det ser ut i frysen i Småland …

    Gilla

    Svara

    • Sofie
      Jan 30, 2010 @ 13:16:54

      Det kan ju vara annorlunda med älgkött, det här var ju entrecote. Vi trodde ju att det skulle vara okej men det var verkligen genommögligt.

      Gilla

      Svara

  4. Margaretha
    Jan 30, 2010 @ 19:29:37

    Kan vara så att entrecote innehåller mycket fett och att det var det som härsknade. Älgkött är väldigt magert kött.

    Gilla

    Svara

Kommentera

