Julmaten på julbordet

Juldagen, den andra dagen av tre i julhelgen och de flesta av oss har ätit julmaten från julbordet minst en gång och kanske upp emot fyra eller fem gånger. Många av oss äter julmat eller julbord som vi ofta säger på julafton. Många har blivit bjudna på jultallrik, julbord eller julfest på jobbet. Sen kanske vi äter julmat/julbord på juldagen och till och med annandagen. Har vi tur eller kanske otur finns det julmat kvar efter juldagarna och då är det bara till att äta rester.

Själv har jag, i år, ätit julmat två dagar på rad. Igår firade jag och älsklingen julafton hemma med lite julmat på kvällen och idag har vi haft gäster på jullunch. Då bjöd vi på sill, julskinka, Jansons frestelse, sillsallad och köttbullar. Ja det fanns säkert mer på julbordet. Imorgon åker vi hem till mina svärföräldrar och där väntas julmat, på toppen av detta har vi en hel del julmat över efter lunchen idag.

Det värsta är att jag redan är trött på julmaten, den står mig upp i halsen och jag längtar inte efter annat än vanlig mat eller rent av en hamburgare från McDonald’s. Nästa år blir det inte julmat alla tre dagarna, det står jag inte ut med. Speciellt inte om det innebär rester som måste tas om hand om. Fördelen med resterna är dock att det går att laga andra rätter av dem. Till exempel en potatisgratäng med julskinka i, en quiche lorraine med julskinka i eller min favorit spagetti med julskinka, lök och banan.

Så okej det går att göra något bra av julmaten och resterna men det är ändå inget för mig, det där med att äta julmat i dagarna tre.

1 kommentar (+lägga till din?)

  1. Annika
    Dec 25, 2009 @ 23:37:13

    det är därför jag bojkottar julmat o dyl, när det väl inträffar står det en upp i halsen o kväver en av förväntningar

    Gilla

    Svara

Kommentera

