TV-serie: Gilmore Girls – säsong 1

För tillfället sitter jag och tittar på Gilmore Girls på kvällarna. Jag har sett serien förrut men inte följt den så nog så nu har jag börjat från början, just nu har jag hunnit en bit in i första säsongen.

Tidigare har jag alltid gillat serien, realtionen mellan mamma och dotter och hela studiegrejen. Men nu vet jag inte. När jag redan sett en hel del och sen börjar om och verkligen följer karaktärerna blir jag ganska fundersam. Rory, dottern är mer som mamma och Lorelai, mamma beteer sig som en bortskämt snorunge mesta dels av tiden. Relationen mellan mamma och dotter, mellan Lorelai och Rory ska föreställa så genuin och äkta men det känns inte så. Den känns mer förvrängd och fel, det känns som om bytta roller. Som om Rory har hämats av att bara bo med sin mamma, som att hon fått ta för mycket ansvar och på något sätt blivit vuxen för fort. Visst finns det områden Rory har skyddats från och visst älskar hennes mamma henne men det känns ändå fel. Det är som i ett av avsnitten när Rory säger att hennes mamma är hennes bästa vän, är det verkligen rätt? Att ha en god relation självklart men bästa vänner? Jag vet inte…

Får titta vidare och se vad jag tycker när jag kommit till säsong två. *ler*

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Annika
    Dec 10, 2009 @ 10:24:23

    Som barn ska man inte ha en vän-relation till sina föräldrar
    Som vuxet barn kan man kanske ha det
    men som ett icke myndigt barn ska föräldrarna ta ansvar och agera utifrån det

    Gilla

    Svara

    • Sofie
      Dec 10, 2009 @ 11:05:18

      Precis, det är så jag tycker också och därför blir början av serien så fel. Men jag kommer nog fortsätta titta ändå, inget bättre att titta på…

      Gilla

      Svara

Kommentera

