Film: The Ninth Gate

Det fanns inte direkt något att se på TV ikväll och jag var sugen på en film, då jag är kattvakt hemma hos mamma fick det bli en av deras DVDer. Den enda film jag inte redan sett var The Ninth Gate så det fick bli den. Johnny Depp spelar huvudrollen och med finns även svenska Lena Olin.

Filmen är baserad på Arturo Pérez-Revertes roman El Club Dumas och handlar om  en värdefull bok, en bok som bara finns i tre exemplar. Boken anses vara skriven av Satan och med hjälp av den ska man kunna komma i kontakt med honom. Vill du veta resten får du se filmen…

Personligen tyckte jag att den var spännande och intressant, det är en annorlunda film. Fler gånger trodde jag att jag hade listat ut hur det skulle gå men jag hade aldrig riktigt rätt. Filmen tar något oväntade vändningar och håller en på halster in i det sista.

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Annika
    Nov 22, 2009 @ 09:53:27

    Enl Joakim är det knappt ett kapitel som filmatiserats, boken är mer komplicerad än så
    Men jag gillar filmen också

    Gilla

    Svara

  2. Joakim
    Nov 22, 2009 @ 09:58:05

    Jag älskar filmen och tycker den är bättre än boken fast som Annika säger så går det egentligen inte att jämföra filmen med boken. Om man tittar på Polanskis historia och hans intresse för ocklutism (speciellt det mer ”sataniska”) kan man förstå varför filmen är som den är. Rosemarys baby är att rekomendera.

    Gilla

    Svara

Kommentera

