Endagsretreat i Katarina kyrka

Idag var jag på en endagsretreat i Katarina kyrka. Dagen börjaden klockan 9 med lite kort information om retreater i allmänhet och denna i synnerhet. Sedan var det dags för frukost och klockan 10 gick vi in i tystnaden. Från då var det valfri aktivitet fram till klockan 16 då vi gick ut ur tystnaden. Det fanns även inplanerade aktiviteter. Redan klockan 10 kunde man vara med på en avslappningsövning, vilket jag var. Klockan 11 var det högmässa och efter den serverades det lunch. Klockan 14 var det ytterligare en avslappningsövning och klockan 15 meditation. Jag var inte med på meditationen utan passade på att ta en promenad på kyrkogården. Man kunde även boka en massagetid under eftermiddagen vilket jag passade på att göra. Man kunde välja mellan att få fötterna masserade eller nacke, axlar och rygg. Jag valde faktiskt fötterna och det var otroligt skönt. Annars spenderade jag dagen med att läsa.

Om jag ska jämföra så är det stor skillnad mellan endagsretreaten idag och retreathelg jag spenderade på Sigtunastiftelsen med Universitetskyrkan. Fördelen med en endagsretreat är att man inte åker iväg, att det är lättare att få in i schemat. Det är även en bra introduktion till retreater, även om jag föredrog den på ett par dagar. Att vara i kyrkorummet var trevligt och jag uppskattade att vi kunde delta i mässan, däremot blev det ganska stökigt i samband med mässan och det störde både tystnaden och sinnesron. Av den anledningen hade jag föredragit en lördag eller en annan dag. Så, det finns fördelar och nackdelar med båda sätten att vara på retreat.

Nu får vi se när nästa retreat blir för min del. Jag känner mig utvilad och jag känner även att jag får tid och ro till att samtala med Gud och mig själv i min vardag. Men, är du nyfiken på retreat så tycker jag absolut att du ska testa.

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Annika
    Nov 15, 2009 @ 23:09:48

    roligt att höra att du är mer positiv den här gången och att du fått lite avstånd till flerdagars retreaten

    Gilla

    Svara

    • Sofie
      Nov 16, 2009 @ 08:45:21

      Jo, vissa saker måste kanske ta lite tid. Även om jag fortfarande inte är helt hundra över att retreater är vägen till Gud. Jag tror mer att det är andligläkning – om man behövder det.

      Gilla

      Svara

Kommentera

