Att prata om Gud

Just nu läser jag en delkurs i Tros- och Livsåskådningsvetenskap C1, delkursen heter Religion, Språk och vetenskap. De senaste dagarna har jag tagit mig igenom den första kursboken och skrivet ett PM om den, boken är skriven av Karin Johannesson och heter Gud för oss. Om den non-metafysiska realismen och dess konsekvenser för religionsfilosofins uppgift och natur. Det jag framförallt fastnade för i boken är Johannessons resonemang kring hur vi relaterar till Gud, om vi ses Gud som något ouppnåbart som existar utanför vår värld – Gud-i-sig –  eller om vi snarare ser Gud som någon som finns här ibland oss och som vi kan relatera till med våra egna begrepp och med vår verklighet – Gud-för-oss. Personligen gillar jag mer bilden av en närvarande Gud, en Gud som jag kan prata om och relatera till med mitt eget språk.

Det som dock slog mig ikväll när jag var på En väg till livsmod och tillit är att det är svårt att prata om Gud. Det är som om vårat eget språk inte riktigt räcker till. I gruppen samtalade vi om Gud ifrån ett antal beskrivande ord från Bibeln. Men på något sätt kunde ingen riktigt beskriva vad Gud är för henne eller honom. Med andra ord blir språket otillräckligt, betyder det att Gud lever utanför vår värld, vår verklighet? Eller betyder det bara att Gud är större än oss och att vi därför inte helt och fullt kan förstå Guds natur och därmed förklara den?

Jag är inte säker på svaret men jag vet att det är nästintill omöjligt att exakt säga vad Gud är för mig.

Kommentera

