Nobels Fredspris till Barack Obama

Imorse läste jag på Facebook att Barack Obama får Nobels Fredspris i år. Ett par av mina vänner hade kommenterat det i sin statusrad. Jag blev förvånad och var tvungen att kolla upp det, efter en sökning på Google kunde jag konstatera att så är fallet. Det förvånar mig faktiskt, oftast tycker jag att den som fått fredspriser har aktivt jobbat med fredsfrågan i åratal och blir sedan nominerad och kanske belönad. Obama har varit USAs president i cirka ett år och visst, han har säkert jobbat med fredsfrågan innan men det är nu som president som han verkligen har resurser och makt att göra något. Å då får han Nobels Fredspris? Jag är nog inte riktigt till freds med det, frågan är om han snarare belönas för något annat.

Läser på med SvD

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Annika
    Okt 09, 2009 @ 22:25:36

    håller med, han skulle inte ha något fredspris eftersom han inte gjort något för fredan än, och MJ som föreslogs ska inte heller ha det postumt,
    det ska vara någon helst organisation som jobbar aktivt för freden, inget annan

    Gilla

    Svara

  2. Joakim
    Okt 12, 2009 @ 21:23:13

    Om Jimmy Carter hade fått priset hade jag förståt det men inte Obama. Han fick det för att han inte heter Bush 🙂

    Gilla

    Svara

Kommentera

