Charter – en vecka på Samos

20091004327Foto: Terrasen på hotellet

För en vecka sen åkte jag och älsklingen till Samos, vi åkte sista-minuten med Ving och hade valt hotell hemma. Valet föll på hotell Kallisti som ligger i Pythagorion och är ett ganska enkelt lägenhetshotell. Vi anlände mitt på dagen förra onsdagen och hade förbokad transfer till hotellet, det gick dock fort med tanke på att Pythagorion ligger endast ett par kilometer från flygplatsen. Efter att vi fått vårt rum och bytt om gick vi ner i hamnen för lunch och sen handlade vi frukost. Efter som vi bodde på ett lägenhetehotell ingick ingen frukost och vi valde att laga frukost själva.

Andra dagen, torsdagen spenderade vi nere vid stranden. Dock var det lite svårt att bada eftersom det var en stenstrand. Men vi lyckades efter lite trixande och det var skönt i vattnet när vi väll kom i. Fast jag måste erkänna att det bara blev ett dopp den dagen.

20091002316Foto: Vägen till och från vattenfallet i Potami

Tredje dagen, fredagen åkte vi på äventyr. Vi hyrde en liten bil och tog oss runt på ön. Samos är en ganska liten ö, cirka 50 kvadratkilometer. Den karta vi köpte kvällen innan visade en ska ”scenic road” på cirka 8 mil så vi valde att ta den. Dock började vi med en lite avstickare ner till Heras tempel, ett ruinområde. Efter det tog vi oss tillbaka till utflyktsvägen och första stoppet var klostret Timiou Stavrou, ett vacker kloster på en bergssida. Turen gick vidare upp i bergen till byn Mavratzei, där fick vi för oss att leta oss vidare upp till en sk ”dirt road” för att komma upp i bergen. Dock ledde det bara till att vi mer eller mindre körde fast i en lite gränd. Efter mycket trixande fick vi loss bilen och kunde köra ner till utflyktsvägen. Där gick turen vidare ner till Karlovassi, en av de större städerna på ön. Där åt vi lunch och tog sedan en avstickare till Potami. I Potami finns det ett berömt vattenfall, eller det påstås så i alla fall. Vi hittade skyltarna och började promenera, först gick vi längst med en mindre bäck för att sedan klättra uppför och nedför en bergssida. Väl nere igen var vi tvugna att vada uppför bäcken som nu hade blivit lite bredare och djupare. Här valde vi att ge upp, vi hade nu klättrar upp och ner ett par kilometer i 25 grader sol. Vattenfallet var INTE värt det. Vi klättrade uppför och nedför och promenerade tillbaka till bilen. Sen bar det av mot Vourliotes, en liten by uppe i bergen och det gamla klosteret Vronta. Här passade vi även på att äta lite mer, det blev omelett och en tomat och gurksallad. En av semesterns absolut bästa måltidern. Efter det bar det av tillbaka till Pythagorion. Vi hade då varit ute och åkt i en nio timmar så vi  ganska så trötta när vi kom tillbaka. På kvällen blev det bara en fika nere i hamnen.

Den fjärde dagen, lördagen spenderade vi nere på stranden och det blev ytterligare ett bad.

20091004329Foto: Eupalinus tunneln

Dag fem, söndag vaknade jag med ont i nacken så vi valde att gå ut och promenera. Målet blev Eupalinus tunneln och klostret Spilianis. Det var en promenad på en fyra kilometer. Till en början var det molnigt och riktigt behagligt att promenera men solen tittade fram från molnen och det blev ordentligt varmt. Tunneln var så klaustrofibisk som jag läst och jag ger mig själv en klapp på axeln för att jag faktiskt gick ner i den. Klostret var ganska nedgånget men hade ett intressant kapell nere i berget, i en grotta. Vi passade även på att titta på kyrkan i Pythagorion samt den slottsruin som staden är byggd på.

20091005358Foto: Johannesklostret

Den sjätte dagen, måndag, var det dags för ytterligare äventyr. Denna dag tog vi båten, Flying dolphin till ön Patmos. Båtturen som var ganska skumpig tog en timme och vi började dagen med frukost inne i byn Skala. Sen tog vi en taxi upp till dte kända Johannesklostret i byn Chora. Vi promenerade runt i själva klostret och besökte även klostermuseumet. Här passade jag även på att köpa med mig en Jesusikon hem. Efter klostret tittade vi runt lite i byn och promenerade sedan ner mot Apokalypsgrottan, den grotta som Johannes satt fängslad i och där han fick uppenbarelserna som sedan blev Uppenbarelseboken. Sedan tog vi oss tillbaka till Skala för att äta lunch och åka tillbaka till Samos. Jag gillade Patmos skarp och skulle kunna tänka mig att åka tillbaka dit.

Sjunde och sista dagen, tisdag. Denna dag tog vi det lungt och på eftermiddagen tänkte vi oss en tur in till Samos stad. Bussen skulle gå kl 14:30 och vi var på busshållplatsen i god tid, dock kom det ingen buss halv tre. Det tog nästan en timme innan nästa buss, den 15:15, kom. Vi hade då nästan gett upp hoppet om att det skulle komma en buss. Väl inne i Samos stad insåg vi att nästan allt var stängt så vi strossade runt lite och åt lunch. På kvällen blev det middag i hamnen och en sista titt i affärerna längs med huvudgatan.

Dag åtta, onsdag, var det dags för hemresa. Vi blev utkastade från hotellet kl 8:00, väskorna skulle plockas upp utanför hotellet kl 9:00 och vi skulle möta upp bussen kl 10:15. Inte den mest logiska planeringen men vi packade det sista, tog våra väskor och gick ner till hamnen för att äta frukost. Strax innan nio gick älsklingen upp med väskorna till avlämningsplatsen och lite senare tog vi oss upp till mötesplatsen för bussen. Ute på flygplatsen hade vi ett par timmar att ta död på och inte direkt något att göra. Flygresan hem gick bra även om vi inte fick sitta bredvid varandra utan på varsin sida av gången. Nu är vi i alla fall hemma och det har varit skönt med en vecka i solen.

1 kommentar (+lägga till din?)

1. Annika
    Okt 07, 2009 @ 21:57:23

låter som ni hade en alldeles lagom semester, lite äventyr, lite bad och god mat