En eloge till Passexpeditionen i Västerort

Som du kanske har läst var jag och bokade en sista-minuten resa i onsdags. När jag kom hem på kvällen och tog fram mitt pass insåg jag att det hade gått ut. Så på torsdagen var det bara att bege sig till passexpeditionen för att ansöka om ett nytt pass. Jag hade läst mig till att det brukar ta fem arbetsdagar för passet att bli klar och i torsdags var det bara fyra dagar kvar. Planet lyfter tidigt på onsdagmorgon. Så jag frågade killen på passexpeditionen om han trodde att mitt pass skulle hinna bli klart i tid eller om jag behövde åka ut till Arlanda för att skaffa ett provisoriskt pass. Han sa att han inte kunde lova något och att jag fick bestämma själv. Efter mycket om och medn beslöt jag mig för att chans och om det inte var klart tills på tidag så fick det bli en tur till Arlanda och gränspolisen. Anledningen till att jag inte ville göra både ett vanligt och ett provisoriskt pass är att det vanliga passet kostar 400 kr och det provisoriska 980 kr. Nu var det bara att hålla tummarna och jag fick telefonnumret till passexpeditionen så att jag kunde ringa och fråga på måndag och tisdag om det hade kommit.

Döm om min förvåning när killen från passexpeditionen ringde vid två-tiden på fredagen och berättade att mitt pass var klart. Han informerade mig även om att de stängde klockan 15 på fredagar men hade öppnade igen klockan 9 på måndag och stängde då först klockan 19. Jag blev självklart både glad och lättad och såg till att hinna hämta passet innan de stängde på fredag.

Jag vill tacka killen på passexpeditionen så mycket för att han kom ihåg mig och ringde mig på en gång och berättade att mitt pass var färdigt. 🙂

Kommentera

