Konsumerar vi kristen tro och gudstjänster?

För några dagar sen, jag tror till och med att det var i förra veckan var jag på ett Bibelsamtal på Pilgrimscentrum i Vadstena. Vi samtalade omkring morgonens Bibeltext och i samtalet kom vi in på konsumtion av dels kristen tro och dels gudstjänster. Jag kommer tyvärr inte ihåg hur samtalet hamnade där men jag reagerade just på uttrycket konsumera. Att konsumera betyder ”användning göra slut på (ngt), använda (ngt) så att dot småningom tar slut, förbruka” (Källa: Svenska Akademiens ordbok)

Att då säga att vi konsumerar kristen tro och gudstjänster låter väldigt negativt. Det är som vi bara tar och tar och tar vilket medför att vi snart varken har en kristen tro eller gudstjänster. Kan det vara så? Kan den kristna tron och gudstjänsterna ta slut? Jag tror faktist inte det. Så länge det finns troende kristna, vilket det faktiskt gör så kommer det finnas en kristen tro. Finns det troende så finns det behov av gudstjänster och då tar inte heller de slut.

Vad betyder det då att konsumera kristen tro och gudstjänster? Betyder det att vi bara tar och inte ger tillbaka, att vi förväntar oss att kunna segla in på en gudstjänst en söndag och sen segla ut igen? Att vi inte vill engagera oss, att vi inte är medmänniskor eller lever i vår tro? Det tror jag mer på i så fall. Att vi tror men inte lever i vår tro, att vi är så vana vid snabba lösningar att vi även vill ha det när det kommer till vår kristna tro och gudstjänster.

Vad tror du? Jag tycker i alla fall att det tål att tänkas på.

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Annika
    Sep 18, 2009 @ 10:19:32

    jag tror att kursledarna har hybris och svänger sig med ord som inte hör hemma i den teologiska retoriken
    konsumera handlar mer om marknaden köp o sälj än religion

    Gilla

    Svara

    • Sofie
      Sep 18, 2009 @ 21:39:11

      Visst låter det så, att prästen gjorde det. Men det var ändå en intressant tanke… Det finns ju teologer som talar om ekonomi, typ Gudsekonomi eller liknande. 😉

      Gilla

      Svara

Kommentera

