Veckan slutar och startar med bilproblem

Jag hade planerat gårdagen ordentligt och planen var att först gå på högmässan i St Görans kyrka, sedan åka ner till Södertälje för en lunch med en god vän och därifrån skulle jag sedan köra ner till Östergötland för att hinna göra lite jobb och dessutom plugga lite. Blev det så? Inte direkt, jag kom iväg på mässan och körde sen ner till Södertälje. Där träffade jag min väninnna, vi åt Thai till lunch och sen tittade vi lite i butiker. Vi älskar båda att shoppa och gör det mer än gärna. När vid sedan skildes åt vid halv fyra-tiden gick jag upp till bilen för att påbörja min färd söderöver. Trodde jag i alla fall, bilen ville inte starta. Jag ringde pojkvännen för att fråga vad jag kunde göra, det fanns inget mer än att få någon att komma och titta på bilen. Så jag ringde mamma och frågade var jag skulle ringa, om vi hade någon försäkring eller liknande. Det hade vi, en väg assistans försäkring så jag ringde till dem. De tog lite uppgifter och sa att det skulle komma någon inom en timme. Så jag lutade mig tillbaka i bilen och väntade.

Jag hade tur och det dök upp en kille med bilbärgare efter cirka 20 minuter. Han tittade på bilen, försökte starta den och när det inte gick tog han till ett startbatteri. Bilen gick igång och jag trodde att allt var bra, men nej då. När han tog bort startbatteriet så dog bilen. Teorin är att det är generatorn som har gått sönder. Det blev till att bärga bilen och själv stod jag i Södertälje med min datorväska och handväska. Hittade stationen och tog pendeln hem. Väl hemma var det en del funderingar; var ska bilen stå i natt? Hur ska vi få tag i bilens papper? Vad händer med min packning? Hur kommer jag ner till skolan?

Det blev till att få tag i bärgningskillen och åka och hämta alla papper och min packning. Sen fick jag låna pappas bil men då klockan var ganska mycket bestämde jag mig för att åka ner på måndagen. Dessutom behövde vi prata med verkstan dit bilen skulle, de vi köpt bilen av och försäkringsbolaget.

På måndagsmorgonen begav jag mig ner till verkstan och fick veta att de skulle titta på bilen någon gång under veckan. Det var inte direkt det svar jag önskade eftersom jag är beroende av bilen för att ta mig till och från skolan. Sen pratade jag med de vi köpt bilen av och fick veta att det varken kunde eller ville göra något. Till sist pratade mamma med försäkringsbolaget och de skulle lösa frågan med verkstan. Så jag begav mig ner i pappas bil och hoppas på att vår bil blir klar senast på fredag. Så, oavsett om du har planerat eller inte går det kanske inte som du tänkt dig. Jag lovar, min söndag blev helt annorlunda mot vad jag hade tänkt och planerat.

1 kommentar (+lägga till din?)

  1. Annika
    Sep 15, 2009 @ 08:08:43

    och bilverkstaden har fortfarande inte hört av sig *suck*

    Gilla

    Svara

Kommentera

