Tro- och Livsåskådningsvetenskap C1

I måndags började min universitetskurs, jag ska läsa Tro- och Livsåskådningsvetenskap C1. Kursen är en distanskurs om 15 hp och den går på halvfart. Den är uppdelad på tre delkurser och först ut är Gudsbils och treenighetslära. Nu i helgen började jag läsa kurslitteraturen, för tillfället läser jag A Brief History of the doctrine of the Trinity av Franz Dünzl. Boken handlar om den tidiga kristna kyrkan och synen på treenigheten. Än så länge har jag inte läst mer än en tredjedel men boken är intressant. Den visar på olika kyrkofäder, teologer och filosofer och deras resonemang kring treenigheten. Med andra ord hur kristendomen kan räknas som en monoteistisk religion trots att den ser på Gud som en treenighet av Fadern, Sonen och den Heliga Anden.

Det som dock slår mig när jag läser texten är att det hela tiden handlar om olika sätt att tolka Bibeln. Att i Bibeltexter läsa in olika sätta att tolka relationen mellan Gud å ena sidan och Fader, Sonen och den Heliga Anden å andra sidan. Hur dessa tre hänger ihop trots att kristendomen anser sig ha bara en Gud. Det jag också hela tiden slås av är att forskare försöker att förklara kristendomen intellektuellt, men går det verkligen?

När jag läst klart boken och en kortare text om ett antal teologer på området ska jag komponera ett PM och treenighetsläror. Det kommer bli en utmaningen men en utmaning jag ser fram emot. Dock önskar jag att jag hade lite mer vägledning eller att jag hade läst kursen som en campuskurs och då fått en eller ett par föreläsningar. Men jag ska nog kunna ta mig igenom kursen. Efter det här momentet ska jag läsa ytterligare två böcker för att sedan skiva en hemtenta. Någon gång i oktober är det dags för nästa delkurs, Religion, Språk och Vetenskap.

1 kommentar (+lägga till din?)

  1. Annika
    Sep 06, 2009 @ 01:12:36

    låter spännande, vissa saker ska kanske inte förklaras

    Gilla

    Svara

Kommentera

