Influensa eller förkylning?

Sen en tid tillbaka har det pratats väldigt mycket om svininfluensan, nu har det eskalerat då de ”vanliga” influensatiderna är här. Själv har jag gått och blivit sjuk, troligtvis en förkylning. Men självklart tillhör jag dem som undrar och funderar över det där med influensan och speciellt svininfluensan. Jag tror ju egentligen inte att jag drabbats, jag tror knappt att det är influensan utan bara en vanlig förkylning. Det jag dock undrar lite över är hur man vet skillnaden mellan just en förkylning och influensan?

Jag läser på Vårdguiden att en förkylning är en virusinfektion och att slemhinnorna svullna igen i näsa och sval. Typiska symtom är snuva, täppt näsa, hosta, heshet, huvudvärk eller obehagskänsla i halsen. Man kan även få feber.

Vårdguiden skriver vidare att svininfluensan (eller nya influensan som den kallas) också är en virusinfektion och att den påminner om den ”vanliga/årliga” influensan. Typiska symtom är feber, hosta, halsont, ont i kroppen, huvudvärk och trötthet. Nya influensan kan också ge diarré och kräkningar. Dock kan influensan leda till följdsjukdomar som lunginflammation, bihåleinflammation och andra infektionssjukdomar.

Till sist läser jag att typiska symtom för den ”vanliga/årliga” influensan är hosta, huvudvärk, hög feber samt muskel- och ledvärk. Man kan också få snuva, halsont, smärtor i bröstet, frossa och orolig mage.

Det här visar att det finns skillnader men också likheter mellan en förkylning, svininfluensan och den ”vanliga” influensan. Dessutom finns det olika varianter av influensan och den mildaste påminner om en förkylning. Det är helt enkelt inte så lätt att veta vad man har drabbats av. Dock tror jag inte att man ska oroa sig i onöda. Tillhör man en riskgrupp, tex om man är äldre eller har en kronisksjukdom bör man se upp och söka vård tidigare annars tror jag att man själv känner när det är dags att söka vård.

Själv stannar jag hemma en dag till från skolan med min symtom halsont, heshet, täppt näsa, snuva och huvudvärk. Jag känner mig även allmänt risig, har ont i hela kroppen och dessutom har jag nog lite feber. Min slutsats är att jag trtoligtvis åkt på någon blanding mellan en förkylning och influensan. Men inget allvarligt, det är lite som första veckorna på dagis att början skolan. Det kommer bakterier från hela Sverige och det resulterar i att alla blir mer eller mindre sjuka i början på terminen.

Mitt råd är alltså att inte oroa sig och att ta reda på fakta och ringa sjukvårdsrådgivningen innan man åker till vårdcentralen eller sjukhuset. Att gå till dagis, skola och jobb eller att vistas ute för mycket med en förkylning eller vanliga influensan smittar i onödan. Men däremot säger jag inte att du ska vänta för länge. Krya på er alla ni som är drabbade!

4 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Henrik
    Sep 04, 2009 @ 12:13:42

    tjena

    jag insjuknade i söndagskväll med ont i halsen (känns som knivar som sticker och svårt o svälja) hög feber 39,2, ont i kroppen och torrhosta (inget slem)och huvudvärk.

    ringer till 1177 på tisdagen och dom tror inte jag har den nya influensan och ber mig ändå stanna hemma. om du har andningsproblem så hör av dig igen sa dom.

    blev feberfri på onsdagen men blev inte bättre, och nu fredag samma sak
    ingen feber men lika ont i halsen, hostar så jag inte kan sova på nätterna, huvudvärken bultar i huvet, och har något som låter från lungorna..de typ något läskigt ljud jag inte van vid iafall.
    tröttheten och segheten gör väl att man får lägga sig snart igen o sova vidare.

    Gilla

    Svara

  2. Annika
    Sep 05, 2009 @ 03:23:30

    ja tänk om alla som är så duktiga o går til jobbet när de är sjuka fattar att de smittar ner massor av folk och speciellt de som är känsliga sm hjärtsjuka, diabetiker och astmatiker

    vi får många extra sjukdagar för att hjältarna inte kan stanna hemma

    Gilla

    Svara

  3. Goran
    Okt 30, 2009 @ 17:05:24

    Mina slemsäckar värker, vad har jag för sjuka .-)

    Gilla

    Svara

Kommentera

