Att vara kristen

Den senaste veckan har jag funderat på det där med att vara kristen, hur man är som kristen och hur ens tro gestaltar sig. Självklart går det inte att generalisera men jag har ändå reagerat över att hur olika tron kan komma till uttryck hos olika människor.

Personligen håller jag nog min tro ganska så personlig eller kanske till och med privat. Jag talar inte vitt och brett om att jag är kristen, jag försöker inte omvända alla mina medmänniskor och jag får inte märkbara känsloyttringar under gemensam bön eller mässa. Självklart känner jag saker men det som är viktigast för mig är att försöka leva enligt Jesus kärleksbudskap. Att behandla mina medmänniskor som jag själv vill bli behandlad, alltså med respekt och med kärlek.

Det som dock slagit mig är att den religiösta atmosfären i Vadstena ser väldigt annorlunda ut mot vad jag är van vid. Dels är traditionen mer katolsk i sitt utformande och dels så befinner sig många sökare eller pilgrimmer i stan. Jag tror att det påverkar atmosfären. Det blir som om känslorna och den personliga kristenheten ligger på utsidan. Sen tror jag även att det händer något när en grupp sökare eller pilgrimmer kommer samman, det är som om gruppen frammanar dessa känsloyttringar. Nästan som om det blir ett ”måste” vilket gör att jag som inte känner igen mig i detta nästan känner mig lite känslokall och icke-kristen. Det blir på något sätt absurt, i alla fall för mig.

Det ska bli intressant att se hur jag uppfattar det hela om ett par månader. *ler*

4 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Annika
    Aug 28, 2009 @ 17:19:36

    som i en tävling vem tror mest o bäst?

    Gilla

    Svara

  2. Annika
    Aug 30, 2009 @ 15:36:58

    tänk på att människan är svag och vill utmärka sig så mycket hon kan

    Gilla

    Svara

Kommentera

