Kellogg's Special K Red Berries

Igår åt jag Kellogg’s Special K Red Berries, jag har alltid tyckt om dem och inbillar mig att det är ganska nyttigt också. Det ÄR verkligen en inbillning. Jag satt även och läste på packet igår vid frukost och såg att Red Berries innehåller 52% Ris, Socker och 15% Vete. Lite längre ner hittade jag även frukten; 5% Hallon, jordgubbar och körsbär. Det innebär att den näst största ingrediensen är socker och flingorna innehåller mellan 51 och 16 % socker. Det ÄR absurt. Anledningen till att jag vet det är att jag har fått lära mig att ingredienserna listas i storleksordning, störst först alltså.

Nä, det blir inga mer Special K Red Berries för min del. Såå goda är dem inte. Tacka vet jag havregrynsgröt. 🙂

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Annika
    Aug 16, 2009 @ 10:17:39

    stämmer, det är hemskt om man tänker efter vad tillverkarna vill att vi ska stoppa oss
    kolla in alla s k light produker, då är det ingen riktigt mat utan bara tillsatser,
    det är bättre att äta ‘fet’ mat med riktiga ingredienser än light med fusk

    Gilla

    Svara

    • Sofie
      Aug 16, 2009 @ 16:56:19

      Jo, det här visar verkligen att man ska äta så ”rena” produkter som möjligt och inte en massa halvfabrikat. Eller vad man ska kalla flingor för. 🙂

      Gilla

      Svara

Kommentera

