Grundkursen i Sigtuna eller Vadstena?

Nu i höst är det dags för mig att läsa Svenska Kyrkan grundkurs, jag har dock funderat mycket på hur och var. Ja, jag vet att jag är tur som kan välja mellan två skolor. Eller? Ibland är det inte så bra att ha val, ibland är det bättre att bara bli angiven var och när.

Varför har jag då funderat på de olika skolorna och vad skiljer dem åt? Tidigt under sommaren började jag fundera på att flytta ner till Östergötland, har under en tid känt att jag vill komma bort från Stockholm. Få mer utrymme och mer lugn. Östergötland föll sig naturligt då jag har goda vänner där nere. Dessutom är det inte allt för långt från Stockholm. I samma veva skickade jag in en senanmälan till grundkursen i Vadstena. I förra veckan fick jag ett samtal från dem och blev antagen. Nu var det alltså dags att bestämma sig. Den ena skolan ligger i Vadstena och då går kursen på helfart under hösten. Den andra skolan ligger i Sigtuna men studierna kommer att bedriva dels varannan onsdagkväll i Stockholm och dels via internat på Graningen och i Sigtuna. Den kursen går över hela läsåret.

Efter att jag fick beskedet i förra veckan har jag vridit och vänt på detta och vetat varken ut eller in. Inget av alternativen är bättre än det andra. Jag har heller inte känt att det ena lockar mer än det andra. Jag visste dock hela tiden att jag var tvungen att bestämma mig till igår, fredag. Dels för att första internatet med Sigtuna är måndag till fredag nästa vecka och dels för att Vadstena ville ha svar innan den 7e augusti. Så jag funderade en sista vända igår och kom som vanligt inte riktigt fram till något, inte förrens jag tittade på antagningsbeskedet från Vadstena. Svaret skulle ha varit dem tillhanda den 7e augusti. Det hade jag helt missat och undrar om det var slarv eller om det var undermedvetet. Att jag ville välja Sigtuna för att vara kvar i Stockholm. Nu känns det i alla fall som om jag inte har något val, det bästa är att köra på det spår jag tänkte innan sommaren. Grundkursen via Sigtuna Folkhögskola parallelt med studier i Uppsala. Ja, det får nog bli så.

Kommentera

