Hur beter sig folk egentligen?

Nu ikväll var jag ute och åt middag med några vänner, vi satt på en uteservering ett stenkast ifrån Mariatorget. Vi var fem i sällskapet och satt och pratade och skrattade medans vi beställde mat och väntade på den. Vid bordet bredvid satt det lite stamgäster på stället, anledningen till att jag vet det är att en av mina vänner har jobbat på detta ställe så hon kände igen dem. Hon hälsade på dem och de på oss och sen var det inte så mycket mer med det. Trodde vi i alla fall. En av killarna, troligtvis inte en stammis, började prata med oss om romer och hur han blivit bestulen av ett par romer som han bjudit hem till sig. Vi beklagade och tyckte att det var tråkigt och menade på att det finns puckon över allt. Han ville dock inte riktigt ge sig utan fortsatte att både dricka och tjata om dessa romer och om någon klocka som de tagit från honom. Som tur var blev platserna bredvid oss upptagna när han reste på sig för att köpa en öl till. Vi fick lite lugn och ro och ägnade oss åt var mat. Tror ni inte han kom tillbaka, det var precis vad han gjorde och denna gång mer agressivt, han påstod sig känna igen någon vid bordet, han tjatade vidare om sin klocka och började dessutom visa oss sin plånbok och den 15000 kr han hade i den. Varför? Ja du, om jag det visste. Det jag däremot vet är att han började bli ordentligt otrevligt och vi sa ifrån till honom. Det fanns även andra runtomkring, stamgäster som sa till honom att lämna oss ifred. Gav han sig, nejdå. Nu började det mer och mer låta som om det var vårt fel att hans klocka blivit stulen och han blev riktigt otrevligt. Det slutade med att de flesta av oss bad att få in notan, betalade och gick. Hade inte en av mina vänner jobbat på detta ställe tidigare hade jag gått nästan på direkten pga denna man. Dessutom hade jag inte kommit tillbaka. När jag går ut och äter med mina vänner vill jag bli lämnad ifred och inte bli påhoppas och anklagad av ett fyllo.

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Louise
    Jul 24, 2009 @ 08:51:46

    Kunde inte ställets ägare slänga ut killen istället för att ni skulle behöva gå därifrån? Gaah, jag hade blivit helt galen! Vad trist att få en trevlig kväll förstörd av ett sånt miffo.

    Gilla

    Svara

  2. Sofie
    Jul 24, 2009 @ 09:27:25

    Jo, man tycker ju faktiskt det. Stammis eller inte gäster ska ju inte skrämma iväg andra gäster. Helt klart synd på en trevlig kväll.

    Gilla

    Svara

Kommentera

