Tandakuten på Olof Palmes gata 13

Igår var jag hos tandläkare på Tandakuten. Jag hade en bokad tid till 12:00 så jag behövde inte vänta så länge. eftersom de har drop-in behöver alla patienter vänta en stund men de med bokad tid har förtur. Som sagt så behövde jag inte vänta så länge och tandsköterskan började med att ställa lite frågor och ta en röntgenbild. Tydligen hade jag bitit sönder tanden då den var angripen av karies, det var alltså hål i den. Tandläkaren kom och lagade den och jag var klar på cirka 20 minuter. Trots att det gick så fort och var så enkelt blev jag 818 kr fattigare och då har jag ändå uppnått ett högkostadsskydd som ger mig 50% på referenspriserna. Jag var dock glad att det gick snabbt och smärtfritt.

Det nya högkostadsskyddet hos tandläkaren är ganska så komplicerat. Upp till 3000 kr i referenspris betalar du som patient hela kostnaden själv. Mellan 3000 och 15000 kr i referenspris betalar du 50% av kostanden och över 15000 kr i referenspris betalar du 15% av kostnaden. Har din tandläkare priser över referenspriset betalar du den delen själv oavsett uppnåd nivå. Vidare beräknas högkostnadsskyddet per 12 månader. Läs mer på Försäkringskassan

Kommentera

