Telia E-Legitimation

Att ha ett e-legitimation eller BankID är idag i stort sett ett måste. Apoteket, Skatteverket, CSN är bara ett par organisationer som kräver det för att komma åt mina sidor eller vad de må kalla det. Jag har de senaste åren haft mitt e-legitimation via min bank, SEB och de samarbetar med Telia. Jag går helt enkelt in på min bank på nätet och begär ett e-legitimation, efter verifiering från min sida blir jag hänvisad till Telias hemsida och kan där ladda ner e-legitimationet. Hur enkelt och smidigt som helst.

Eller,var det så smidigt? I våras var jag tvungen att omkonfigurera min dator då den bar sig dumt åt, efter det har jag inte kunnat ladda ner något e-legitimation. PÅ SEBs hemsida står det att om man har problem ska man kontakta Telias kundsupport. Så jag ringde dit, första gången var i slutet på april eller i början på maj. De kunde inte svara på vad som gått snett och bad att få återkomma. jag väntade och väntade, ingen återkom så jag ringde igen. Samma visa en gång till. Denna gång hann jag till och med glömma bort att de inte återkom till mig. Sen var det dags att ansöka om studiemedel för nästa läsår och jag insåg att jag inte har något e-legitimation i min dator. Jag försökte igen men det fungerade fortfarande inte. Jag ringde till Telia en tredje gång och började med att prata med en kille som kopplade bort mig, dock trodde jag att det denna gång skulle lösa sig då jag fick prata med en annan, riktigt bra kille. Vi testade både det ena och det andra men inget fungerade, han beklagade och sa att han skulle prata med Telias tekniskasupport och återkomma senare. Det är nog en tre veckor sen och jag har fortfarande inte hört något. Så idag bestämde jag mig för att ringa till SEBs Internetsupport och berätta vad som hänt, det var inte ett dugg förvånade och kunde inte mer än beklaga.

Hur det går med mitt e-legitimation är det ingen som vet.

Kommentera

