Bokus får inga fler beställningar från mig

Då jag är student behöver jag en hel del böcker, jag tycker om att beställa mina böcker på nätet och har använt Bokus en del. Nu senaste beställde jag två böcker den 1 juni och ytterligare två böcker den 18 juni. De första två böckerna dök upp som ett brev på posten ett par dagar senare. Men med beställningen den 18 juni har det varit problem. Den 25 juni fick jag ett mail som sa att mmin böcker var på väg. Vad bra tänkte jag. Sen kom jag på här i helgen, alltså den 4/5 juli att jag inte fått mina böcker. Jag dubbelkollade och mycket riktigt, inga böcker. Jag mailade då till Bokus Kundservice och frågade var min böcker var. På måndagen fick jag till svar att brevet var skrymmande och att böckerna troligtvis fanns på mitt utlämningsstället. Jag gick till mitt utlämningsställe och frågade, inga böcker. Så det var bara att kontakta Bokus Kundservice igen vilket jag gjorde på tisdagen. Då hade jag dessutom fått ett mail som sa att de mottagit min retur. Vilken retur tänke jag. När jag kom fram till kundservicen per telefon fick jag veta att mina böcker hade returnerats från utlämningsstället på grund av felaktig adress. Oj då tänkte jag, hur kommer det sig. Jag gick då in och tittade på Bokus.com och såg att det var fel adress. Det stod nr 13 istället för 138. *suck*

Jag frågade vad jag då skulle göra eftersom jag ville ha böckerna, de svarade att jag fick lägga en ny order. *suck igen* Inte vidare hjälpsamma, dessutom passade de på att läxa upp mig om vikten av att vara korrekt. Idag var jag återigen inne på Bokus.com och insåg då att jag hade en obetalt faktura på 149 kr. Självklart undrade jag vad detta var och ringde till kundservicen igen. Tydligen är dessa 149 kr en avgift för att outhämtat paket eller paket som returnerats på grund av felaktig adress. Jag förklarade vad som kunde ha hänt för tjejen i telefon och ifrågasatte avgiften. Hon svarade att det överallt står skrivet att det kostar 149 kr om man skriver fel adress. Det intressanta i det hela är att jag inte ändrat adress när jag beställde de andra två böckerna. De första böckerna kom ju fram. Jag påpekade att jag tyckte det var fel och jag i detta fall hade försökt lösa problemet men att böckerna hann returneras innan det var klart. Jag fick till svar att det bara var att betala avgiften. Då bad jag att få prata med hennes chef, där var det verkligen goddag yxskaft. Jag förklarade vad som hade hänt från början och berättade även att den tidigare bokförsendelsen från början av juni hade kommit fram. Hon påpekade att jag haft tur, att det troligtvis berodde på brevbäraren och sa att Bokus har en policy och hon kan inte annat än att följa den. Jag fick lov att betala avgiften.

Dock ville jag inte ge mig, det kändes som att det i detta fall blivit fel åt två håll och att eftersom jag försökte lösa problemet, ville ha min böcker och kommer fortsätta beställa böcker så borde de gå mig till mötes. Nej då, kvinnan i telefon berättade att de hade minsann många kunder och en mer eller mindre spelade ingen roll. Då frågade jag henne om hon tyckte att det var värt att låta detta gå till inkasso vilket kostar dem pengar, troligtvis mer än 149 kr. Visst, det kostar mig också men det tar jag. Att dessutom förlora en kund, en missnöjd kund som kommer berätta via blogg och nätverk om detta. Återigen svarade hon att de hade nog med kunder och det var inget problem.

Så jag har avbokat ombeställningen av de två böckerna och vänder mig nu till deras konkurrent AdLibris. Dessutom kommer jag sluta beställa från dem. Det handlar inte så mycket om pengarna som om deras attityd. Att inte vara hjälpsamma för fem öre, att inte försöka lösa problemet till belåtenhet för både mig och dem. Här var det minsann inget ”Kunden har rätt”.

3 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Annika
    Jul 08, 2009 @ 15:01:49

    jag håller med dig, gillar inte heller bokus och kommer att sluta vara deras kund också

    Gilla

    Svara

  2. Louise
    Jul 08, 2009 @ 15:49:05

    Vad trist, jag som har varit nöjd med Bokus 😦 Men sån där attityd är blaj. När jag jobbade på DN och det var kunder som klagade försökte vi alltid vara tillmötesgående och hjälpa dem även om det från början egentligen var kundens eget fel. Ingen service – inga kunder. Jag får väl vara solidarisk och börja med AdLibris, jag med 🙂 För övrigt kan jag tipsa om CDON, de är grymma! De har ett bra utbud även på boksidan (inkl kurslitteratur).

    Gilla

    Svara

  3. DonJon
    Jul 09, 2009 @ 20:12:52

    Jag hoppas du tänker ange fel adress även hos din nya internetbokhandel, så vi får reda på deras policy. Ser fram emot rapport!

    Gilla

    Svara

Kommentera

