Förvirring kring vad som krävs för att bli präst

Att läsa till präst är alla gånger inte det enklaste. Eller själva studierna är egentligen inte så svåra, det stora problemet är att få kläm på vad som krävs för att bli antagen till Pastoralinstitutet. Jag tror dock att jag har fått ihopp det, det som krävs är:

– Svenska Kyrkans Grundkurs som läses på folkhögskolan, för min del blir det Sigtuna

– Teol.kand examen som ska innehålla 67,5 poäng Bibelvetenskap, 15 poäng Svenska Kyrkans Tro och Liv samt 37,5 poäng Tro- och Livsåskådning. Utöver det krävs också ett huvudämne, i mitt fall blir det nog Tro- och Livsåskådning. Vill ha en bred examen som förstår religion i stort och vilken roll den spelar i dagens samhälle. Dessutom kan jag använda en termin av mina tidigare stuider *glad*.

– Pastorala ramen, tre kurser som ges vid Ersta Sköndal Högskola. Det är en samtalsgrupp och så liturgisk sång och röst och gestaltning.

Sen är det dags att bli antagen till Pastoralinstitutet vilket självklart kräver att jag redan är antagen prästkandidat i mitt stift. Ansökan skickar jag in i januari 2010 för att förhoppningsvis kunna bli antagen under sommaren/hösten 2010. När jag väl är antagen prästkandidat ska jag även medverka vid ett antal hel/halvdagar vid stiftet.

Som ni ser är det en del att hålla reda på och en del att ta sig igenom innan själva prästvigningen. Men jag tror att jag fått med allt och att jag förstått vad som krävs av mig. För säkerhetsskull har jag dock tänkt boka in ett möte med studievägledaren vid Teologen. Måste få lite poäng tillgodoräknade och dessutom fråga hur jag får loss poäng från min fil.kand som ska ingå i min teol.kand. Inte lätt det här inte *s*.

5 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Annika
    Jul 06, 2009 @ 19:34:24

    jag blir alldeles matt av allting man ska hålla reda på

    Gilla

    Svara

  2. Jeez
    Jul 06, 2009 @ 23:14:44

    Mitt tips är att prata med rekryteringsansvarig på stiftet du ska söka i också. De kan ha speciella önskemål beroende på bakgrund -i Stockholm ska man ha minst tre års församlingsliv i ryggen, på en del ställen ska man ha följt minst en konfirmandgrupp… och bättre att ha koll på det på en gång än senare tänker jag!

    Gilla

    Svara

    • Sofie
      Jul 07, 2009 @ 08:40:32

      Tack, men det har jag faktiskt gjort. Har varit på mitt orienteringssamtal så de har godkänt min bakgrund och sagt ok till att skicka in ansökan 🙂

      Gilla

      Svara

  3. Jeez
    Jul 07, 2009 @ 21:51:56

    Toppen, du är på god väg!

    Gilla

    Svara

Kommentera

