Att läsa kurslitteratur

Jag har pluggat i många år och läst en del olika ämnen så som företagsekonomi, nationalekonomi, religionsvetenskap och statskunskap. Idag har jag en fil.kand i statskunskap och har även läst magisterkursen och skrivit min uppstats. Nu satsar jag på en teol.kand för att kunna bli präst. Det här har inneburit många kursböcker, både inhemska och utländska. Nu, när jag läser religionsvetenkap har jag dock stött på något nytt. Att läsa skönlitteratur som kurslitteratur och dessutom att analysera den ur ett teologiskt perspektiv. Att analysera tycker jag är kul och det är intressant att få veta lite mer om litteraturvetenskap och deras analysverktyg. Det som är mindre kul är en del av den skönlitteratur jag måste läsa. Just nu läser jag Öde av Christine Falkenland, på många sätt är den väldigt fängslande och fascinerande men den är också väldigt tragisk. Boken är tung att läsa och jag kan inte läsa så många sidor åt gången. När man läser en teoretisk bok brukar det gå bra att sitta och läsa i några timmar, nu får jag begränsa mig till ett antal sidor. Som tur är för mig är denna bok inte så lång och jag har snart kommit igenom den. Sen är det dags för analysern och att författa ett PM. Det ser jag dock fram emot. *ler*

För mer info om Öde av Christine Falkenland se tidigare blogginlägg.

Kommentera

