Dialekter

Jag har återigen varit nere i Östergötland denna gång för att fira Midsommar. Det som slog mig är att det är egentligen helt fantastiskt roligt med dialekter. Mina vänner bor i närheten av Väderstad. Jag som Stockholmare tycker att det ska uttalas Vädesta… Det tycker inte Östgötarna, de säger snarare Värsta.

Sen säger de ju katig om en person där nere, jag säger snarare kaxig… Det finns säkerligen många fler exempel och jag tycker att det roligt. Ibland förstår man knappt varandra och Sverige är trots allt inte såå stort.

4 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Jeanette
    Jun 25, 2009 @ 09:15:59

    Jättekul med dialekter!!! Det kan ju bli många roliga missförstånd. Katig ska det va! Sitta jämte eller bredvid? Vad var det pömsig betydde nu igen???

    Gilla

    Svara

    • Sofie
      Jun 25, 2009 @ 09:48:57

      Pömsig, här i Stockholm är det ju sömning. Speciellt om små barn… Men jag har för mig att ni tycker att det betyder något annat. 😉

      Gilla

      Svara

  2. Jeanette
    Jun 25, 2009 @ 09:53:38

    nä jag trodde det var tvärtom. jag tycker oxå att det betyder att man är trött, hahahaha…..

    Gilla

    Svara

Kommentera

