Hur viktigt är det med korrekt svenska?

Sitter i soffan och tittar på TV med ett halvt öga, nyss var det reklam för TV3s serie Sjukhuset. Personligen är jag inte så förtjust i just den serien, det är flera av läkarna som jag inte gillar. Speciellt så är det en man med helskägg som jag tycker är lite läskig, det blir inte bättre av att han bryter. Jag vet att jag låter rasistisk men det är inte min mening. Dock så tycker jag att det finns situationer i vilka det krävs bra svenska, svenska som jag som mottagare förstår. Att sitta och prata tex med en läkare som bryter kan var väldigt frustrerande då det läkaren berättar ofta kan vara svårt att förstå i sig.

Däremot tycker jag inte att det tex är nödvändigt med korrekt svenska på myndigheter, något som idag många gånger är ett krav. Varför? En del har inte ens den typen av kundkontakt och då är det absolut inte nödvändigt. I en kundtjänst däremot tycker jag att det är viktigt att först den man talar med och då underlättar det med ett bra språk.

Noter dock att jag inte säger att personen måste vara svensk men däremot prata bra svensk vilket många med utländsk bakgrund gör.

Det här var alltså mitt inlägg i språkdebatten 😉

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Bernhard
    Jun 15, 2009 @ 03:16:20

    Hur kan det inte vara viktigt på en myndighet? Vår regering är tex en myndighet. Jobbigt om man inte förstod vad regeringen pratade om. Eller om dom själva inte visste för att språkförbistring var ivägen.

    Och när det gäller läkare, så visst är det tråkigt när dom inte pratar korrekt svenska; men det beror på att delar av den högt utbildade arbetskraften är importerad. Alternativet skulle då vara att inte få någon läkare alls och vänta istället. Men visst finns det många man vill skicka på ett par extra svensklektioner.

    Gilla

    Svara

    • Sofie
      Jun 15, 2009 @ 09:13:56

      Jag tänker inte på Regeringen, jag tänker på IT-personalen på FK eller en del av personalen på FI, där jag själv jobbat. Där hade man krav på perfekt svenska trots att de inte behövdes. Då tycker jag att det blir diskriminerande istället, säger man inte nej till läkare så varför till finansfolk?

      Gilla

      Svara

Kommentera

