Svenska Kyrkans Grundkurs – kostnader

Som jag har berättat tidigare så ska jag läsa Svenska Kyrkans grundkurs, en kurs på Folkhögskolan som behövs då man vill bli präst. Fördelarna med att kursen går på folkhögskolan är många; det är andra veckor med studiemedel från CSN, kursen kostar ingenting, det är lite litteratur och ett annat sätt att studera på. Men tyvärr finns det en nackdelen med kursen, eller rättare sagt med distanskursen. Distanskursernas upplägg är lite olika, man träffas allt ifrån varannan vecka till ett par dagar någon gång i månaden.

Jag är antagen till Sigtuna folkhögskola och deras Stockholmsmodell, den innebär just träffar varannan onsdagkväll och så några internatveckor- och helger. Detta kommer kosta mig 15000 kr i kost och logi. Nu har jag tittat runt lite på andra skolor då jag troligtvis flyttar ner till Östergötland eller Småland i sommar. På St Sigfrids folkhögskola i Växjö har de också en distansmodell på kursen där man träffas två dagar varje månad, detta kommer kosta mig 2850 kr/termin, alltså under 6000 kr för hela året. Hur kan det vara så stor skillnad? Okej, i Sigtuna träffas man totalt sett fler dagar och då borde det ju kosta mer, men mer än dubbelt så myckt? Antalet dagar skiljer inte så myckt, , det är något i stil med 32 dagar mot 21 dagar. Visst, när man går på Sigtuna blir det träffar i veckorna också men det kostar inte då själva kursen är avgiftsfri. Det är enbart kost och logi som kostar.

Hm, det blir verkligen till att tänka om. *fundersam*

Kommentera

