Meditation och Veckomässa

På onsdagar är det meditation innan Veckomässan i St Görans kyrka. Meditationen börjar kl 11:30 och pågår i cirka 20 minuter och sedan tar veckomässan vid vilken är cirka 30 minuter lång. Själv har jag inte direkt mediterat innan och var på meditationen för första gången för två veckor sen. Har man ingen erfarenhet av meditation kan man komma redan kl 11:00 så får man en kort introduktion. Prästen går igenom vilken typ av meditation det handlar om, lite bakgrund till meditation och sen får man prova på hur det är att sitta i de olika sittställningarna. Efter det så är det dags att testa för första gången.

Det var lite knepigt att sitt helt still i 20 minuter första gången, det som var än svårare var att helt släppa tankarna. men jag gillar tanken med meditation och ska ge det en chans. Så idag ska jag prov för andra gången, tyvärr är det bara en gång kvar på vårterminen, men det fortsätter i höst igen. Dessutom brukar jag försöka gå på veckomässorna då jag tycker om den lite enklare och kortare mässan.

Kommentera

