Du är en bön av Ingmar Johansson

När jag var på orienteringssamtal i Stockholms stift fick jag frågan om jag hade en favoritpsalm, då hade jag inget svar på frågan men jag har insett att det har jag. Flera till och med. En av dem är Du är en bön av Ingemar Johansson.

Du är en bön
Bli stilla, låt tystnaden föra dig nära
Närvaron finns där, en kraft som vill bära
Ja, öppna det rum som står låst djup inom dig
Barnet som bor där och stumt skriker ”Hör mig!”
Du är en bön. Gud är din bön

Låt oron få sjunka som stenar mot botten
Hela ditt liv är ett samtal med honom
som bär universum och bor i ditt hjärta
Han delar ditt liv, både glädjen och smärtan
Du är en bön. Gud är din bön

Bli stilla, låt tystnaden föra dig nära
Närvaron finns där, en kraft som vill bära
Ja, våga den tillit som bor djupt inom dig
Lyssna till rösten som kallar dig ”Följ mig!
Du är en bön. Jag är din bön.

Text & Musik: Ingemar Johansson (Psalm 762)

Kommentera

