Sallat eller Sallad

När jag gick förbi DagLivs på Fridhemsplan läste jag på en reklamaffisch att de hade Isbergssallat. Jag reagerade på att stod sallat med T och funderade på om det verkligen stavas så. När jag kom hem googlade jag på sallat med T och gick upp detta på Wikipedia:

Sallat eller sallad (Lactuca sativa) är en art i familjen korgblommiga växter. Är en vanlig ingrediens i sallader.

Så, sallad kan alltså stavas med T eller D men bara då det gäller sallad som växt inte som maträtt, då heter det sallad med D.

Helt onödig kunskap men väldigt roligt 😉

Kommentera

