Morsdag

Den sista söndagen i maj firar vi i Sverige morsdag, i år är det nu på söndag den 31 maj. Morsdag är för mig en dag att uppvakta mamma på, att bjuda ut henne på frukost, fika eller middag. Eller att skicka blommor till henne, ge henne en lite present. Morsdag är en dag för alla världens mammor att bli uppvaktade av sina barn. Dock firarar inte hela världen morsdag när vi gör det i Sverige. Det är vanligare att fira morsdag mitt i maj, men oavsett tidpunkt tycker jag att syftet är det samma.

Nu såg jag precis på TV4 att de ska ha en insamlingsgala på morsdag, den kallas för Rädda mammorna. Jag tycker att det är fel, för mig innebär det att mammor i Sverige först ska bli uppvaktade och ompysslade av sina barn för att sedan sätta sig framför TVn och få dåligt samvete för att de har det bättre än andra mammor. Det dåliga samvetet ska leda till att de skänker pengar till andra mammor. Varför kan inte mammor i Sverige få ha denna dag för sig själva? Varför kan de inte få bli uppvaktade och ompysslade? Varför ska vi göra det till en dag om de utsatta? jag tycker att en insamlingsgala som Rädda mammorna hör hemma på Internationella Kvinnodagen. En dag som för mig handlar om att förbättra ALLA kvinnors situation, världen över.

Nej TV4, låt våra mammor få njuta av morsdag utan dåligt samvete.

Kommentera

