Klosterlivet

Jag har till och från varit nyfiken på det här med att gå i kloster och att leva klosterliv. Inte för att jag vill bli nunna utan mer för att jag är nyfiken. På sistone har jag funderat mer och mer på det och känner att jag är i behov av den tystnad och det lugn som finns i ett kloster. Eller som jag åtminstone tror finns i ett kloster. Jag tror även att det är bra för själen och andligheten, att det skulle ge mig chans att återhämtas och få växa i min tro. Fast jag vet ju inte och visst är det lite läskigt.

Hur som så har jag tittat lite efter protestantiska kloster i Sverige och jag har hittat ett, Helgeandsystrarna i Knivsta. Sen finns också Birgittasystrarna i Vadstena och Rögle Kloster i Skåne, båda är katolska kloster. Det som också vore intressant att besöka är Taizé och klostret där.

De alternativ som finns är att antingen bara besöka klostret för en gudstjänst eller att bo som gäst på klostret en kortare eller längre tid. De flesta av klostren verkar också erbjuda retreater. Så det kanske blir en retreat till hösten.

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Syster Marie
    Nov 01, 2013 @ 23:00:37

    Hejsan Sofie,
    Bara en rättelse för säkerhets skull. Rögle kloster är katolskt, inte protestantiskt.

    Vänliga hälsningar
    Syster Marie
    Rögle kloster

    Gilla

    Svara

Kommentera

