Läkarbesök och Läkarundersökning

De sista gångerna jag har varit hos läkaren har jag inte gjort annat än berättat för läkaren hur jag mår och var jag har ont. Utifrån det har läkaren sen ställt en diagnos, eller har han gjort det? Hur kommer det sig att läkare inte längre tar i en under ett läkarbesök? Om jag som patient har ont borde då läkaren inte undersöka mig för att fundera på varför det gör ont? Kan läkaren verkligen ställa en diagnos utifrån det jag säger?

Jag tror inte det utan jag tror att läkare, speciellt allmän läkarna på Vårdcentralen tar den enkla utvägen. Det är en förkylning, det är fibro eller du är deprimerad. Å så skriver de ut voltaren eller något anti-depressivt. Egentligen är det inte så konstigt att vi mår dåligt i detta avlånga land, det görs ju aldrig några undersökningar.

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Helena
    Maj 27, 2009 @ 21:13:22

    Det är lustigt, jag gjorde faktiskt en undersökning där jag och en vän tittade på hur arbetsbeskrivningen för sjuksköterskor såg ut mellan 1917 och idag. Kring 1917 var det ett stort fokus på omhändertagande och omhunlande av patienten medan det idag tycktes vara mer fokus på professionalitet och patientens integritet.

    Kanske har det att göra med att vi överlag alltmer sällan tar i varandra? Kanske har det att göra med att vi idag har ”bättre” mediciner och förlitar oss på dem istället för medmänsklighet. Vad vet man?

    Enda stället där man faktiskt blir bemött med hjärta är när man kommer för att lämna blod på blodcentralerna =)
    Love H

    Gilla

    Svara

    • Sofie
      Maj 27, 2009 @ 21:38:44

      Vad intressant, personligen tycker jag att både omhändertagandet och integriteten är viktig. Sen tycker jag inte att man kan enbart förlita sig på mediciner och ”prat”. Men, vad vet jag… Jag är ju inte utbildad läkare, som tur är 🙂

      Gilla

      Svara

Kommentera

