Barn eller inte?

När jag var yngre ville jag väldigt gärna ha barn och jag var övertygad om att jag skulle bli mamma innan 25. Jag ville bli en ung mamma som min egen. Ett par dagar efter min 25-årsdag visade det sig att jag var gravid med min dåvarande man. Vi var båda överlyckliga men tyvärr varade inte lyckan länge. En kort tid in i graviditeten fick jag missfall. Reaktionen blev att jag inte ville ha barn, att jag inte ville gå igenom det igen.

Nu har det gått ganska många år och jag har funderat en hel del på det där med att vilja eller inte vilja ha barn. Å ena sidan tycker jag barn är supermysiga, speciellt mina brorsbarn å andra sidan känner jag ett stort behov av egentid och frihet. Hur vet man om magkänslan är rätt, speciellt om den ändrar sig?

Jag tycker verkligen att det är en svår fråga, det blir inte lättare att mer eller mindre alla omkring en har åsikter om ifall man ska skaffa barn eller inte. Det blir nog till att fundera lite mer…

1 kommentar (+lägga till din?)

  1. Helena
    Maj 22, 2009 @ 11:19:06

    Jag har också funderat på detdär… Har ju rätt mycket tid på mig, men jag tror också att det blir svårare att få barn ju längre man väntar. Man blir liksom bortskämd med ”egen tid”, att kunna resa, gå ut och bara göra sånt man har lust med =)

    Sen tycker jag att barn kan vara rätt förfärliga (läs: elaka/egoistiska), för att inte tala om mödrar som alltid tycker deras barn är det mest underbara och inte kan tillrättavisa dem… Av rädsla för att bli en sådan mor, samt av rädsla för att mina barn (som förstås skulle vara väluppfostrade?) kanske utsätts av påhopp från andras förfärliga ungar 😉 Det känns som att det blivit hårdare att va ung bara på de tio år som gått sen jag gick i högstadiet…

    Adoption kanske?
    Love H

    Gilla

    Svara

Kommentera

