Circle of life

När jag bodde i USA som utbytesstudent var jag engagerad i baptistförsamlingen där jag bodde. Ungdomarna i församlingen åkte på skidresa till Winterpark, Colorado och jag följde med. Då vi åkte buss från Florida till Colorado hann vi med ett antal filmer, en av alla filmer var Lejonkungen. Det som fascinerade mig var att de föräldrar som var med egentligen inte tyckte att det var okej att vi tittade på Lejonkungen eftersom den inte var kristen. Anledningen till att den, enligt dem inte var kristen var för att filmen handlade mycket om livets gång, den sk ”circle of life”.

Ikväll var jag på En väg till livsmod och tillit i kyrkan och kvällens pärlor var döden/mörkret och livet/uppståndelsen. Dessa pärlor handlar om hur allt går från död till liv, från mörker till ljus. Det syns i årstiderna, i kyrkan, i livet. Jag skulle vilja säga att det kommer igen i allt och att det i allra högsta grad handlar just om ”circle of life”. Personligen tycker jag att det är en väldigt vacker tanke, att allt kommer och går i en cirkel. Undrar varför de inte tyckte om den tanken…

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Annika
    Maj 19, 2009 @ 18:41:36

    ‘sanna’ kristna anser att circel of life är hedniskt, deras liv går i en rät linje att födas och sen dö

    Gilla

    Svara

Kommentera

