Att vara naiv

Är du naiv?

Jag är det, jag tror att alla människor är goda och vill gott. Det har gjort att jag många gånger blivit besviken men även utnyttjad. Visst har jag lärt mig av mina misstag eller rättare sagt av det som hänt, men trots det så vill jag ändå tro att människan är god. Vilket resulterar i att jag tror inte att mina vänner medvetet är elakat mot mig eller varandra, att de inte utnyttjar mig eller varandra. Jag tänker framförallt på att snacka skit om varandra, sprida elaka rykten, avslöja hemligheter men även låna pengar, stjäla och ljuga. 

Men det har, som jag skrev, visat sig vid flera tillfällen att det inte är så. Man har ljugit för mig, lånat pengar som man inte tänker lämna tillbaka, spridit falska rykten och så vidare. Något som vi alla säkert varit med om. Då kan man fråga sig, är människan ond för det eller är människan i grund och botten god men begår misstag då och då? Eller är det så att vissa människor är goda och andra onda? Jag hoppas innerligt att det inte är det senare utan snarare det första. Att vi begår misstag, att det är mänskligt att fela, att vi gör det för att överleva eller för att vi tror att vi måste. Men innerst inne tror jag att människan är god, det är speciellt viktigt för min tro att känna så.

Men du, tro inte att du bara för det kan lura mig. 😉

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Annika
    Maj 11, 2009 @ 23:44:20

    jag tror inte det handlar om ont o gott, utan om värderingar
    vad man anser är rätt eller fel, vad man är värd och vad andra är värda
    uppfostran osv

    Gilla

    Svara

  2. Sofie
    Maj 11, 2009 @ 23:56:55

    Ja, kanske… tål att funderas på.

    Gilla

    Svara

Kommentera

