Att vara patriot

Sitter och tittar på filmen A League of Their Own med bland annat Gena Davies och Madonna. För tillfället står alla tjejerna upp och sjunger den amerikanska nationalsången tillsammans med publiken. Det får mig att tänka på mitt utbytesår i USA som jag fick i present av mina föräldrar när jag gick ut nian. Som alla säkert vet är amerikanarna väldigt patriotiska. De är helt enkelt stolta över att vara amerikanare och det innebär att de talar gott om sitt land, firar 4th of July stort och sjunger nationalsången varje morgon i skolan. Här i Sverige är det å andra sidan knappt att vi kallar oss svenskar högt än mindre sjunger nationalsången, vi sjunger den inte ens vid skolavslutningar längre. I alla fall inte när jag gick i skolan, det kanske har ändrats idag. Visst den 6e juni har blivit helgdag och vi firar, men vågar vi verkligen fira att vi är svenskar eller är vi mer glada att vara lediga? Det betyder inte att vi måste göra som amerikanarna och överdriva men samtidigt tycker inte jag att det är fel att vara stolt över sitt ursprung. Att vara stolt över sitt ursprung är ju inte samma sak som att vara rasist eller att tycka illa om det som inte, i det här fallet, är svenskt. Jag är stolt över att vara svensk, i alla fall för det mesta 😉

1 kommentar (+lägga till din?)

  1. rasmus
    Maj 06, 2009 @ 20:51:31

    Ja jag tycker det är så jävla rätt,jag är själv patriot.jag går fortfarande i skolan och frågade faktiskt min lärare i dag om vi skulle sjunga nationalsången på våran avslutning,men så klart ett skarppt nej :/Och det tycker jag är fel vi ska inte behöva anpassa oss efter att dom kommer hit utan jag tycker att det är dom som ska anpassa sig efter hur vi lever! Om jag är en ond människa för att jag är patriot, då är jag ond med stolthet.

    Om jag anses vara rasist för att jag vill att mitt eget folk ska komma i första hand och inte i sista, då är jag en stolt sådan.

    Om jag är elak för att jag vill att Sverige, jobben och hjälpen ska tillfalla svensken först, då är jag gärna elak.

    Om jag anses vara oförnuftig när jag menar att ingen flykting ska bli kvar här som svensk hela livet, utan åka hem när första möjlighet ges, då älskar jag min brist på förnuft.

    Om jag anses samhällsfarlig och odemokratisk när jag menar att folket bör störta den rådande politiska ledningen eftersom de förpassar vårt älskade Sverige till ruinens brant, förnekar svenskarna, och riskerar att ta Sverige tillbaka till medeltiden pga deras välvilja till Islam…då vill jag sjunga ut min ”samhällsfarliga” och ”odemokratiska” anda!

    Gilla

    Svara

Kommentera

