Hebreiska – inte ett lätt språk att lära sig

Sitter med hebreiskan och försöker dels lösa veckans uppgift och dels göra det självrättande test som ligger ute. Inget av det går direkt bra. Får inte kläm på alla dessa vokaler som ständigt byter utseende, dessutom har jag haft svårt att skriva vokaler på datorn. Det har jag nu efter mycket om och med, förhoppningsvis, löst. Sen är det alla dessa verbstammar, det är Qal, Hif’il, Pi’el och några till. På toppen av det finns det en si så där tusen eller fler ord som avviker från alla regler. Grammatik och språk var inte min starka sida på gymnasier och jag kan definitivt säga att det är inte min starka sida nu heller. Undrar varför man måste läsa 30 poäng språk?

Hebreiskan känns helt enkelt skit just nu. 😦

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Annika
    Apr 16, 2009 @ 08:00:39

    håller med dig, svårt med språk, en sak att tala ett språk, ett annat att försöka förstå det grammatiska
    lycka till

    Gilla

    Svara

Kommentera

