Glad Påsk

Jag vill passa på att önska alla mina läsare en Glad Påsk. Se till att få ledigt och umgås med nära och kära och ät inte för mycket godis 😉

Själv tänkte jag passa på att få ledigt, har lite hebreiska som måste vara gjort till på måndag men utöver det så blir det ledigt. Jag ska även besöka kyrkan en del, på Påskafton blir det Påsknattsmässa med taizésånger i St Görans kyrka och på Annandag Påsk blir det Emmausmässa i Flemingsbergskyrka. Jag ser fram emot båda då det inte är traditionella högmässor utan mer av temamässor.

Sen har jag suttit och funderat en del över påsken också. För oss kristna är påsken den absolut viktigaste högtiden eftersom det var då Jesus dog på korset för våra synder och sen, på den tredje dagen återuppstod. Det köper jag, men det jag funderat över är var fokus ligger. Om det är på Jesu död eller på hans seger över döden, alltså hans uppståndelse? För mig är det nog snarare segern över döden, att vi kristna kan övervinna det onda och bli god människor. Att med Jesu hjälp, som förebild kan vi leva ett bättre liv här och nu. Det för också frågan till vilken betydelse korset har. Själv har jag alltid tyckt att det är makabert med den döende Juesus på korset, jag tycker bätter om det tomma korset. Korset som för mig symboliserar att Jeus övervann döden, att han är Guds son och nu befinner sig hos Gud.

Jag läste även en del om det här med Jesu död och uppståndelse samt korset och dess betydelse i boken av Cooey, det finns ett kapitel som handlar om svarta kvinnor i USA och deras relation till kristendomen. Det var väldigt intressant läsning men också väldigt tragisk läsning med tanke på att svarta kvinnor i USA har en tuff historia bakom sig. Det intressanta var dock att kristna feministiska teologer menade på att fokus borde ligga på Jesu uppståndelse.

Återigen Glad Påsk 🙂

1 kommentar (+lägga till din?)

  1. Annika
    Apr 10, 2009 @ 22:38:06

    Glad Påsk till dig med kram mamma

    Gilla

    Svara

Kommentera

