Spelar åldern roll

När jag gick på gymnasiet så hade jag bestämt mig för att plugga teologi och bli präst, jag hade tagit reda på vad som krävdes av mig och hur jag gick till väga för att bli präst. Jag sökte Linköpings Universitet i första hand och kom in. Hösten 1998 började jag läsa Religionsvetenskap A och trivs helt klart med studierna. Det jag däremot kände var att jag var för ung för att bli präst, om jag gick raka vägen skulle jag prästvigas som 25-åring. För mig kändes det inte helt bra, jag kände att jag behövde mer livserfarenhet och slutade därför efter första terminen.

Jag började jobbar med lön och fortsatte mina studier ett halvår senare, denna gång med inriktning på nationalekonomi. Det kändes dock inte rätt och jag återupptog mina teologistudier hösten 2000, denna gång på Johannelunds Teologiska Högskola. Målet var fortfarande att bli präst, denna gång slutade jag dock för att jag inte trivdes på Johannelund. Skolan var alldeles för frireligiös för min smak. Under de år som kom blev det statsvetenskap, företagsekonomi, nationalekonomi och självklart lite teologi. Det hela slutade med en fil kand i statsvetenskap och jag fortsatte att jobba med lön och utvecklades inom HR. Hela tiden fanns dock tanken på att bli präst, jag hade hela tiden tänkt att vid 35 är jag redo. Så i höstas återupptog jag mina studier och läste då magisterkursen inom statsvetenskap och nu är det teologi som gäller. Under min termin med statsvetenskap kände jag att nja, det här är inte riktigt min grej. Å så hamnade jag på teologen. Nu känns det helt rätt och jag vet att jag vill bli präst.

Det jag dock funderar på är vad som hade hänt om jag fortsatt med teologin redan för 10 år sen. Hade jag varit präst idag eller hade jag för eller senare ändå tyckte att jag var för ung. Spelar åldern någon roll eller handlar det om att känna sig mogen för en prästtjänst.

För mig tror jag att det handlade om att jag behövde få se mig omkring, få testa andra studier, få jobba ett tag. Att helt en enkelt låta beslutet växa fram. Idag känner jag att det här verkligen är det jag vill.

Äsch, sitter nog mest här och funderar på vad som hade hänt om jag bestämt mig tidigare. Om inte annat hade det varit mycket enklare, jag hade inte behövt oroa mig för CSN 😉 Men det går inte att göra något ogjort och om jag gjorde det hade jag inte varit den jag är idag och det vore ju synd. 🙂

1 kommentar (+lägga till din?)

  1. Annika
    Apr 08, 2009 @ 08:22:11

    jag tycker att du gjorde bra val, när du kände att det inte var dags för dig att bli präst vid 25
    du har nu levt ett rikt liv och skaffat dig erfarenhet och kan när du blir präst veta vad smärta och sorg, glädje osv är och veta vad du ska göra vid dessa tillfällen

    Gilla

    Svara

Kommentera

